Foto: PR
Nyt om mad

Supermarkeder tjener millioner på poser

Plastikposerne er en god forretning for supermarkedskæderne, som er tilbageholdende med de grønne alternativer.

Nyt om mad

Selv om de glitrer, skulle man ikke ved første øjekast tro, at de udgør en guldgrube for supermarkedskæderne.

Men det gør plastikposerne.

I pris varierer poserne fra 2,00 til 3,50 kroner alt efter størrelse og tykkelse. Til Lørdagsliv oplyser flere plastproducenter, at de tynde poser ikke koster supermarkederne mere end 0,80 kr. at få produceret, mens de tykke koster mellem 1,50 og 1,80 kr. Det er indkøbsprisen, inklusive moms og afgifter.

Hemmelig fortjeneste
Hverken Coop eller Dansk Supermarked ønsker at oplyse, hvor meget de præcis tjener på poserne. Det hører ind under forretningslivets fred, lyder begrundelsen.

Men med en fortjeneste på mellem 1,00 og 1,50 kr. per pose og 450 millioner solgte poser om året er regnestykket enkelt.

»Det er da ingen hemmelighed, at vi tjener penge på de her poser. Sådan er det i detailhandlen. Og det er ikke en af de varer, vi tjener mindst på. Men vi mener det oprigtigt, når vi opfordrer folk til at bruge poserne flere gange«, siger Mogens Werge, forbrugerpolitisk direktør i Coop Danmark.

Engelsk forbilled
Men overordnet er de danske poser ikke bæredygtige i mere end den praktiske forstand. Anderledes ser det ud i Storbritannien, hvor det er blevet et konkurrenceparameter i detailhandlen at tilbyde miljø- og klimavenlige alternativer til plastikposen.

Kæden Marks & Spencer har eksempelvis introduceret konceptet ’Bag for Life’, hvor kunderne kan købe en solid bærepose i 100 procents genbrugsplast for 85 øre. Hvis posen bliver slidt op, kan kunder kvit og frit bytte den gamle ud med en ny.

Den danske stil
Den slags initiativer har vi ikke udsigt til i Danmark, fordi detailhandlen tjener så mange penge på poserne.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det mener organisationen Aktive Forbrugere, som kæmper for at sikre forbrugerne mere bæredygtige produkter.

»Det er blevet en vane for os at købe en brug og smid væk-pose, fordi det er så nemt. Hvis butikkerne gjorde en indsats for at tilbyde og promovere miljøvenlige alternativer, så ville det ændre forbrugernes vaner«, siger kampagneleder i Aktive Forbrugere Klaus Jensen.

Intet alternativ i supermarkedet
Dansk Supermarked, som ejer kæderne Netto, Føtex og Bilka, tilbyder intet alternativ til plastposerne, oplyser informationschef Erik Eisenberg.

»Tanken er ikke fremmed for os, men vi har ikke noget konkret på tapetet lige nu«, siger Erik Eisenberg.

Han siger, at Dansk Supermarked satser på at fremstille en plastikpose i en god kvalitet, så den kan få et langt liv.

Kunderne er glade for dem
Informationschefens forgænger, Poul Guldborg, udtalte for fire år siden om plastikposer, at Dansk Supermarked »har det bedre med at tjene penge her end med at gøre det på mælken ...«.

Den udmelding ønsker Erik Eisenberg ikke at gentage:

»Det udsagn repræsenterer ikke virksomhedens standpunkt i dag. Men jeg kan bekræfte, at vi sælger plastikposer, fordi vores kunder er glade for dem. Priserne er konkurrencedygtige, og kunderne ville holde op med at købe dem, hvis de ikke var interesseret«.

SuperBest tager initiativ
Både De Samvirkende Købmænd og Coop kan omvendt fremvise eksempler på supermarkeder, der gør noget for at begrænse posernes udledning af drivhusgasser. Således begyndte SuperBest for et år siden, som den første kæde herhjemme, at få produceret sine poser af 100 procents genbrugsplast.

»Overfladen er ikke så glat som på almindelige plastikposer, men det har vi valgt at se gennem fingre med, da genbrugsplast er godt for miljøet«, siger markedschef i SuperBest Jens Visholm.

Seks bud fra Irma
Irma introducerer i disse dage to nye muligheder, og dermed er kædens udvalg af bæreposer oppe på seks. Den ene nye pose til 15 kroner er CO2-neutral og af genbrugsplast, men i en kvalitet og et design, så kunderne har lyst til at bruge den igen.

Desuden garanterer Irma, at posen er fabrikeret af mennesker, som har fået en anstændig løn og behandling. Irmas anden nyhed til 35 kroner er en opdatering af den traditionelle mulepose i stof, hvor bomuldet nu er økologisk.

»Vi prøver at komme ud med et miljørigtigt budskab, for det er en unødig ressource, hver gang der bliver solgt en bærepose«, siger Leif Larsen, varechef i Irma.

Coop's løfte
Coop, som Irma er en del af, lover endnu flere miljøvenlige bæreposer i den nærmeste fremtid:

»Vi har vedtaget, at vi skal markedsføre de her opdaterede indkøbsnet, som er mere trendy end de gammeldags muleposer. Inden for det seneste år har vi solgt mange sådanne alternativer, og også her i 2009 vil vi se, at de enkelte kæder skubber alternativerne til plastikposen længere frem i butikken«, siger forbrugerpolitisk chef Mogens Werge.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce