Foto: PEDERSEN NILS LUND/PEDERSEN NILS LUND
Nyt om mad

Bøf-Jensen hænger kostbar kunst op i sine restauranter

'Jensens Bøfhus' er blevet udstyret med samtidskunst for millioner.

Nyt om mad

Vennerne Sebastian Lexborg og Mikkel Nielsen bestiller hver en frokostbøf – en 190-grams bøf, en 'Jensens foretrukne' som skulle være den mest møre på frokostkortet. Dertil et glas vand og en halv liter cola. Til daglig læser de til finansøkonomer, men lige nu er de på Jensens Bøfhus på Vesterbrogade i København.

»Det ser da meget godt ud, men jeg vælger ikke restaurant efter, hvad der hænger på væggene«, siger Mikkel Nielsen.

Over dem hænger et kæmpestort billede holdt i rødt og sort. En detaljeret tegning af noget, der kunne ligne en Politikenkernelæsers dagligstue komplet med Arne Jacobsens Ægget og en bugnende bogreol fra gulv til loft.

Alt er fint og velkendt, men henne i dagligstuens sofa sker der noget. Et regiment soldater i 1800-tals-uniformer trækker en kanon efter sig, og uden om dem vokser en afpillet vinterskov op og overtager billedet.

»Det var først, da du sagde kunst, at jeg begyndte at kigge rundt«, siger Sebastian Lexborg.

LÆS OGSÅ

Det er et værk af den danske tegner Morten Schelde, som hænger der på væggen – og lige ved siden af hænger to mere. Længere inde i restauranten finder man tre store fotoværker af Erik Steffensen og en række billeder af kinesiske Yue Minjuns signaturfigur – det manisk smilende menneske, der her bliver flankeret af opmuntrende budskaber som 'A smile can move mountains'.

Favoritsovs og samtidskunst
Alt det har frokostkammeraterne ikke rigtig lagt mærke til. Sebastian Lexborg har mest tænkt over, at han var megasulten. Jensens Bøfhus er jo ikke ligefrem stedet, man tager hen for at se på kunst.

Men det kunne det sådan set sagtens være. Tre dage forinden var den danske kunstrådgiver Christina Wilson på restauranten. Mellem mundfulde af buffetsalat udbrød hun overbevisende.

»Der er ikke nogen andre restauranter i København, der har så flotte værker«.

Men det er selvfølgelig også hende, der har udvalgt dem og placeret dem i restauranten.

Uden at der ligefrem er blevet råbt højt om det, har Jensens Bøfhus nemlig gennem det sidste halvandet år forpuppet sig til ikke bare at være en familierestaurant med omkring 50 filialer i Danmark og Sverige, men også til at være vel den største danske udstillingskæde af samtidskunst.

Under tag med softicebuffet og favoritsovs findes værker af Marc Quinn, Damien Hirst, Georg Baselitz og masser af de hotteste asiatiske navne.

Kunst versus bøffelhorn

Det hænger sådan sammen, at bøfhusejeren Palle Skov Jensen er en af Danmarks største kunstsamlere og Christina Wilson gennem 00'erne var en af landets førende gallerister. Da hun lukkede galleriet i 2011, var Jensen ikke sen til at gribe fat i hende.

Siden har hun registreret og ordnet hans kæmpe samling og er altså begyndt at udstille den plus en masse nyindkøbte værker på bøfhusene omkring i landet. Indtil videre er omkring 25 restauranter – altså halvdelen – blevet nyudsmykkede.

»Og jeg synes, det er helt vildt skægt at få nogle andre mennesker i tale, end jeg gjorde på galleriet«, siger Christina Wilson.

Det er lidt af et spring at gå fra 450 m2 med hvide vægge uden mados til et bøfhus fuldt af visuel larm, fortæller hun.

For i galleriet sparkede kunsten åbne døre ind, men her har hun på fornemmelsen, at den også kommer ud til den tredjedel af Danmarks befolkning, der ifølge Kulturministeriets kulturvaneundersøgelse ikke opsøger kunst og kultur.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Som kunstformidler er det en gave at kunne hænge op for folk, der ikke er vant til at se på kunst, og som ikke vælger det til selv. Det er det segment, som vi alle sammen drømmer om at få fat på«, siger hun.

Og ved at tale med gæster i bøfhusene har hun fundet ud af, at de i hvert fald meget hellere vil have kunst på væggene, end at restauranten for eksempel blev indrettet i et steaktema med saloondøre og bøffelhorn – for det har hun spurgt dem om.

»Jeg ved sgu ikke, om man bliver et bedre menneske af at se på kunst i stedet for tre bøffelhorn. Det ved jeg ikke, om man gør. Eller om man bliver et gladere menneske«, funderer hun.

»Men man kan måske undre sig lidt. For mig er det de små sejre, der tæller«.


»Det her sparker jo røv«
Reaktionerne fra omverdenen har i øvrigt været overraskende gode, fortæller hun. Enkelte har ment, at det er spild af tid, men over for kunstnerne plejer hun at opstille det her dilemma:

»Jeg har solgt meget kunst til meget rige mennesker, og 90 procent af det står på et lager. Så hvor vil du helst være? På et lager for så at ende på en auktion på et tidspunkt eller på Jensens Bøfhus, hvor 10.000 ser dig hver dag. Der er ingen kunstnere, jeg har talt med, som ikke vil hænge på Jensens Bøfhus. Der er ingen berøringsangst, og de føler sig ikke for fine. Andre end lige Damien Hirsts butik ovre i London, der ikke ville sælge til mig«.

Jeg ved sgu ikke, om man bliver et bedre menneske af at se på kunst i stedet for tre bøffelhorn



Gennem kontakter i Schweiz fik hun alligevel skaffet værkerne af den britiske kunstner, og en række af Damien Hirsts sommerfugleværker hænger nu på et bøfhus i Sverige.

Kunst til folket – det lyder jo rigtig fint, men spørgsmålet er, om kunst i en familierestaurant nogensinde kan blive andet end en slags visuel muzak – væggenes svar på radio-soft-musikken, der strømmer ud fra højttalerne. Altså hvordan skal folk overhovedet opdage det, når de som frokostvennerne fra handelsskolen mest tænker på, at de er megasultne?

»De ved jo ikke engang, at det er kunst, for vi har ikke fået skilte op endnu«, siger Christina Wilson.

»Det første skridt er at fortælle kunstnerens navn, og hvor mange eksemplarer der er. Næste skridt er, at de kan læse om værkerne. Jeg har skrevet tekster til det hele, og nu skal vi have det ud til folk. Man sidder og venter lidt på maden, og så kunne folk måske tale lidt om kunsten og de historier, der bliver fortalt. Det er ikke, fordi de skal blive kunsthistorikere, men jeg ønsker at vække folks nysgerrighed«.

Christina Wilson finder sin mobiltelefon frem og viser et foto frem fra et andet bøfhus: »Det her sparker jo røv«, siger hun. Det er billeder af den britiske kunstner Marc Quinn, der hænger i Odense.
Vamos a la bøfhus

Foran Jensens Bøfhus på Jernbanegade i Odense står et skilt, der reklamerer for en hot mexicansk burger med nachos under overskriften 'Vamos a la bøfhus'. Gennem ruderne kan man ane flere værker af den kinesiske kunstner Yue Minjuns manisk smilende mænd, silhuetter af Bjørn Nørgaard-skulpturer og en hel væg dedikeret til britiske Marc Quinns farestrålende billeder af en genmanipuleret natur, der er gået amok. En mand med grånende hår og en sweater af mærket Hugo Boss skridter mod indgangen, ind over den røde måtte, der er rullet ud på gaden. Tjenerne genkender ham med det samme. Det er Palle Skov Jensen, Bøfjensen, der tilbage i 1984 åbnede restauranten Bøf Espana i Aarhus, en forretning, der under hans efternavn bespiser 6 millioner gæster årlig. At der hænger kvalitetskunst i restauranterne, er lige så meget, fordi den simpelthen er mere langtidsholdbar end al mulig anden dekoration, forklarer han. Det er ikke et kulturpolitisk statement.





LÆS OGSÅ

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er ikke min opgave at opdrage folk, men omvendt synes jeg, at kunsten måske er for lidt ude i det offentlige rum. Findes den kun på museer, synes jeg, kunsten bruges forkert, siger han.

»Men vi er en restaurantvirksomhed, ikke en kulturvirksomhed, og den balance skal vi finde. Vi vil jo helst sætte vores restauranter, betjening, mad, service og vores bøffer i fokus«.

Han rejser sig og går over til væggen med de farvestrålede naturbilleder. Længere fremme i restauranten sidder en familie og slår mave efter en fødselsdagsfrokost. En kvinde i blå frakke kigger mod billederne. Hun hedder Lilian Bruus og kommer fra Kalundborg.

»Jeg synes, de er fantastisk flotte«, siger hun. »De er meget stærke i farverne. Det er sådan noget, vi godt kan lide«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce