Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
RUNE PEDERSEN
Foto: RUNE PEDERSEN
Mad og drikke
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tre udblødningsmetoder

Mad og drikke
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

2. Lyn-udblødning og kogning
En væsentlig grund til at udbløde bønner, før man koger dem, er at forhindre – ja – prutter. Nogle mennesker har problemer med at nedbryde visse af bønnernes sukkerarter, kaldet oligosakkarider, der i stedet bliver spist af mavebakterier. I den proces skabes der gas. Hyppig bønnespisning fjerner ofte det problem.

Den allerbedste metode til at reducere de uheldige gasser – og i øvrigt at lave bønner samme dag – er ifølge amerikanske eksperter lyn-udblødning. Bønnerne hældes i kold, saltet vand, bringes i kog og koges i to minutter. Bønnerne skal derefter stå med låg på i 1-2 timer. En times lyn-udblødning fjernede i et forsøg 42 procent af sukkerarterne. Udblødning i koldt vand over natten fjernede kun 28 procent. Smid udblødningsvandet ud. Kog derefter bønnerne, sådan som du ville, hvis de var udblødte natten over.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden