Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
JEAN REVILLARD / REZO/AP
Foto: JEAN REVILLARD / REZO/AP

Jorden rundt på 23 døgn uden en dråbe brændstof flytter grænser for solenergi

Et ultralet fly drevet af solceller har fuldført en jordomflyvning, der pressede teknologien til det yderste.

Det kunne være taget lige ud af en moderne version af en Jules Verne-roman: To gutter beslutter sig til at bygge en flyvemaskine, der kan flyve jorden rundt kun ved hjælp af solens energi.

Natten til tirsdag blev drengefantasien til virkelighed, da den schweiziske psykiater, pilot, opfinder og ballonskipper Bertrand Piccard kl. to om morgenen satte flyet Solar Impulse 2 blidt ned på asfalten i Abu Dhabi lufthavn og fuldførte den sidste og 17. etape i en jordomflyvning, der startede helt tilbage i marts 2015.

»Fremtiden er ren, fremtiden er dig, fremtiden er nu, lad os tage den endnu længere«, lød hans bevingede og formentlig omhyggeligt forberedte ord, da han en smule stivbenet steg ud af cockpittet efter 48 timer uden pause i pilotsædet.

Et flyvende laboratorium

Sammen med makkeren André Borschberg har han udført en bedrift, som ganske vist hverken sætter fartrekorder eller varsler en ny æra for passagerflyvning – men alligevel vækker opsigt og optimisme for solenergiens fremtid.

»De lærer noget, de presser teknologien«, siger institutleder for energiteknik ved Aalborg Universitet John Kim Pedersen.

»Anvendelsesmulighederne er nok ikke de helt store, for det er en langsom måde at flyve på, som ikke kan transportere ret meget. Men sådan et forsøg tester batterier og solceller og flytter dermed teknologierne. Og så er det spektakulært, så folk bliver opmærksomme på, hvad solenergien kan«, siger han.

Solar Impulse 2 er et flyvende laboratorium for ren teknologi. Det er bygget af superlette kulfibermaterialer og vejer kun 2,3 tons, eller det samme som en stor personbil. Men har alligevel et vingespænd, der er større end et Boeing-747-fly på 300 tons. På vingerne er monteret 17.000 solceller, som forsyner fire motorer med strøm.

Omkring halvdelen af flyets vægt udgøres af de batterier, der driver flyet om natten. Derfor er det ikke realistisk at forestille sig passagerfly, der flyver på solceller, siger John Kim Pedersen.

»Energien fra solen per m2 er for lille, og hertil kommer vægt og volumen af batterier. Energiindholdet i flydende brændsler per kilo eller liter er enormt meget større i sammenligning. Så hvis man her og nu skal gøre noget ved forureningen fra luftfart og skibe, er biobrændsler en mere nærliggende løsning«, siger han.

På mange andre fronter er solenergi dog på en hastig fremmarch, som i de kommende år ventes at overgå vindkraftens succes.

Ifølge en nylig analyse fra Det Internationale Agentur for Vedvarende Energi (IRENA) vil solceller i 2025 være langt billigere end de vindmøller på land, som allerede i dag er billigere end kul.

Sol vinder frem

Men tilbage til jordomflyvningen:

Den længste af strækningerne var turen over Stillehavet fra Nagoya i Japan til Hawaii, som varede 118 timer og dermed slog ny verdensrekord for soloflyvning uden stop.

Men hvad driver to midaldrende mænd – André Borschberg er 63 år – til at sætte sig ind i et uisoleret cockpit på størrelse med en telefonboks, udholde temperaturer fra minus 20 til 35 grader celsius, trække vejret gennem iltapparater og forrette deres nødtørft i specialdesignede dragter?

Piccard, som i 1999 satte en anden verdensrekord ved at flyve en varmluftsballon jorden rundt uden stop på 19 døgn, har sagt, at han startede projektet tilbage i 2003 for at vise, at vedvarende energi kan opnå det umulige.

Der har ikke manglet udfordringer. Især turen over Stillehavet var hård ved flyet, som blev ramt af stormvejr og overophedning af batterierne.

Ni måneders pause på Hawaii blev brugt til at rejse yderligere 130 millioner kr. fra sponsorerne, som omfatter en håndfuld internationale cleantech-virksomheder, samt montere et kølesystem for batterierne. Og så gik rejsen omsider videre i april i år.

I maj i Dayton Ohio svigtede strømmen til den oppustelige hangar, som faldt sammen og anrettede lette skader på vingerne - og i juli var det såmænd et banalt maveonde hos Bertrand Piccard, der udskød den allersidste etape af jordomrejsen. Den sidste udfordring var de ekstremt varme temperaturer over den saudiske ørken.

Turen over Atlanten tog »kun« tre døgn – til sammenligning brugte den amerikanske pilot Charles Lindbergh 33,5 timer på sin berømte soloflyvning i 1927.

Kilde: Politiken / AP

Næste projekt er dronefly

Under de mange lange timer i cockpittet har piloterne bl.a. konverseret med FN’s generalsekretær Ban Ki-Moon, som kort før landingen i Abu Dhabi roste holdet:

»Min dybeste beundring og respekt for jeres mod. Dette er en historisk dag, ikke bare for jer men for menneskeheden«, sagde han.

Piccard og Borschberg har allerede meldt ud, at deres næste projekt er at udvikle droner, der flyver på solenergi. Et projekt som har større praktiske anvendelsesmuligheder, siger John Kim Pedersen fra Aalborg Universitet.

»Det lyder mere fornuftigt og kan sikkert godt lade sig gøre at bruge solceller til at få noget, der er lille og let til at flyve«, siger han.

»Tit hænger det sådan sammen, at man laver noget spektakulært og storslået først, og så finder man bagefter nogle nicher, hvor teknologien kan bruges. I det her projekt har de formentlig lært rigtig meget om samspillet mellem alle delene i systemet, og det kan de udnytte andre steder. Det kan også tiltrække investorer og sponsorer, hvis man kan overføre teknologien til andre ting«.

Kilder: Solarimpulse.org, Wired.com, Al Arabiya, CNN, BBC

Publiceret 26. juli 2016

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce