0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ullstein Bild/ullstein bild
Foto: Ullstein Bild/ullstein bild

Bag enhver stor kvinde ...

En dramatisk håndskrevet beretning om stumfilmens store diva Asta Nielsens flugt fra Berlin i dagene op til Første Verdenskrig er dukket op. Skrevet af hendes mand, Urban Gad, søn af Emma Gad, og en overset faktor i Astas berømmelse.

FOR ABONNENTER

I divaens egne erindringer optræder han næsten ikke. Urban Gad. Forfatter og instruktør på Asta Nielsens store gennembrud ’Afgrunden’ fra 1910. Og på hen ved 40 andre af hendes film. Og i øvrigt hendes mand. At hun for 100 år siden blev Europas mest berømte filmstjerne, skyldtes udelukkende hendes eget talent, mente hun. Og måske befandt den intellektuelle, kunstnerisk begavede Urban Gad sig godt i skyggen af en stærk kvinde. I hvert fald var han søn af Emma Gad, forfatter til ’Takt og tone’.

Nu giver han sig imidlertid til kende. På 103 håndskrevne ark i A5-format fundet i udklipsarkivet i Filmhuset. Et udkast til en selvbiografi måske. Ufuldstændig, men med detaljerede beskrivelser af det berømte pars flugt fra Berlin for nøjagtig 100 år siden, mens tyskerne dag for dag gled længere ud i paranoia og blodtørst.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce