0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Kazimir Malevich/Galleri Tretjakov
Foto: Kazimir Malevich/Galleri Tretjakov

Da kunstens moderne ikon blev del af en dårlig vittighed

Forskere toppes om ægtheden af en nyopdaget påskrift om »negerslåskamp« på den russiske maler Kasimir Malevitjs berømte ’Sort Kvadrat’. Men hvad betyder det egentlig for kunstens historie, hvis værket blev til halvt i spøg?

FOR ABONNENTER

I rummets øverste hjørne. Hævet over alle andre billeder.

Det skortede ikke på religiøse overtoner, da avantgardemaleren Kasimir Malevitj valgte netop den placering, som i russiske hjem reserveres til de hellige ikoner, da han i 1915 på ’Den sidste futuristiske udstilling 0.10’ i det daværende Petrograd hængte sin sorte firkant op.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu