Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mads Nissen
Foto: Mads Nissen

»Alle prøver at påvirke mig til, at det er deres version, der bliver fortalt«

Hvem var Omar El-Hussein, gerningsmanden bag attentatet på Krudttønden og angrebet på synagogen i Krystalgade? Det har filminstruktør Manyar Parwani brugt et halvt år på at finde ud af. Han vil lave en spillefilm, der går bag om det symbol, Omar allerede er. Men hans projekt møder modstand fra alle sider. For må man fortælle historien om en morder? Og hvem har ret til at gøre det?

FOR ABONNENTER

Tilbage i 2005 er filminstruktør Manyar Parwani i biografen. Filmen, han ser, er årets store historiske biograftrækplaster, ’Der Untergang’ af den tyske instruktør Oliver Hirschbiegel. Den oscarnominerede film fortæller om Det Tredje Riges sidste dage, hvor Adolf Hitler er gået i skjul i førerbunkeren i Berlin.

Udenfor falder bomberne, og de allierede styrker rykker tættere og tættere på. Og indenfor i bunkeren mister den stadig mere koleriske Führer grebet om både virkeligheden og om sine nærmeste rådgivere og befalingsmænd. Skuespiller Bruno Ganz skildrer Hitler som spyttende, famlende og råbende på randen af sammenbruddet, men også opgivende, resigneret – og i enkelte stunder følsom og blid over for de få, han stadig har tillid til.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden