0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Luftfarten har kurs mod en katastrofe

Medarbejdere og virksomheder bag fælles nødråb: 8.000 jobs er i fare her og nu, hvis ikke Danmark lemper rejserestriktioner og åbner grænserne, som EU anbefaler.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Tariq Mikkel Khan
Foto: Tariq Mikkel Khan

En næsten tom Københavns Lufthavn. Tirsdag 28. april 2020. 

Økonomi

Mens hele Danmark er ved at genåbne efter en lang, sej coronapandemi, er luftfarten fortsat lammet af rejserestriktioner og grænselukninger, der truer store dele af industrien.

Siden nedlukningen af det danske samfund 14. marts er flyvninger, bagagehåndtering, madservice og andre aktiviteter i luftfarten dykket så massivt, at de ligger 90 til 95 procent lavere, end de gjorde på samme tidspunkt sidste år.

Med udsigten til en fortsat begrænset rejseaktivitet helt frem til 31. august må luftfartsselskaberne og deres underleverandører indstille sig på et totalt tab af sommersæsonen 2020, mens det i bedste fald vil tage industrien 3-4 år at nå tilbage til noget, der minder om niveauet fra 2019.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts