0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sælgere får direkte adgang til kundernes hjerner

Langt de fleste af vore forbrugsbeslutninger træffes af underbevidstheden. Det udnytter stadig flere virksomheder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Enten lader du dig forføre af de udstillede varer, eller også går du uanfægtet videre. Inden længe kan forretningerne kigge den anden vej ud gennem et vindue til dit sind.

De vil kunne aflæse dine præferencer, forudsige dine valg og mere effektivt påvirke dig til at købe.

»Markedsførere kan i dag ikke forudsige, hvilken kommunikation der virker, og derfor er kampagner i mange tilfælde fejlslagne. Med hjerneforskningen kan vi bedre forklare, hvorfor folk foretrækker, husker og vælger et produkt frem for et andet«, siger Thomas Ramsøy, neuropsykolog og hjerneforsker ved Dansk Videnscenter for Magnetisk Resonans på Hvidovre Hospital.

Ny strategi
Virksomheder er derfor begyndt at købe sig til en ny og værdifuld indsigt i, hvorfor vi som forbrugere lader os forføre af nogle produkter og brands, mens andre sygner hen i glemslen.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere