0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Sælgere får direkte adgang til kundernes hjerner

Langt de fleste af vore forbrugsbeslutninger træffes af underbevidstheden. Det udnytter stadig flere virksomheder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Enten lader du dig forføre af de udstillede varer, eller også går du uanfægtet videre. Inden længe kan forretningerne kigge den anden vej ud gennem et vindue til dit sind.

De vil kunne aflæse dine præferencer, forudsige dine valg og mere effektivt påvirke dig til at købe.

»Markedsførere kan i dag ikke forudsige, hvilken kommunikation der virker, og derfor er kampagner i mange tilfælde fejlslagne. Med hjerneforskningen kan vi bedre forklare, hvorfor folk foretrækker, husker og vælger et produkt frem for et andet«, siger Thomas Ramsøy, neuropsykolog og hjerneforsker ved Dansk Videnscenter for Magnetisk Resonans på Hvidovre Hospital.

Ny strategi
Virksomheder er derfor begyndt at købe sig til en ny og værdifuld indsigt i, hvorfor vi som forbrugere lader os forføre af nogle produkter og brands, mens andre sygner hen i glemslen.

Det nye analyseredskab bliver kaldt neuromarketing, fordi det kæder hjerneforskning og markedsføring sammen.

17 af verdens 100 største virksomheder benytter allerede i dag hjerneskanninger af testpersoner til at designe og lancere nye produkter.

Det fortæller den internationale marketingekspert og forfatter Martin Lindstrøm, som med sin nye bog ’Buyology’ har skabt stor opmærksomhed omkring neuromarketing verden over.

Ændringer hos supermarkedskæderne
I søndags holdt han åbningstalen, da verdens største detailhandelsorganisation, National Retail Foundation, holdt sin årlige kongres i New York.

På konferencen blev resultater fra hjerneskanning af kunder lagt frem, og konklusionen er, at supermarkedskæderne skal i arbejdstøjet:

»Hvis vi stoler på testresultaterne, kan vi se, at 60-70 procent af det, kæderne gør i dag for at påvirke kunderne i butikken, er forkert«, siger Martin Lindstrøm.

Sanserne spiller ind
Ved hjælp af en såkaldt EEG-hjerneskanner og Blue Tooth-udstyr har forskere målt, hvilke områder af hjernen, der aktiveres, når kunder udsættes for virvaret af tilbud, brands og produkter de forskellige steder i butikken.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce