0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Arla øgede salget med milliarder i 2017

Mejerigiganten Arla kunne tage mere for sine varer i 2017. Det hjalp gevaldigt på omsætningen og resultatet.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den danske mejerigigant Arla, der sælger ost, mælk og mejeriprodukter verden over, havde et stærkt 2017. Ikke bare kunne priserne hæves, der blev også solgt mere over hele verden.

Samlet kunne Arla, der har hovedkvarter i Viby ved Aarhus, øge salget med en lille milliard euro til 10,3 milliarder euro - 77 milliarder kroner - i 2017.

»I 2017 leverede vi et solidt resultat takket være en god balance mellem brands, kategorier og markeder, som øger væksten i vores virksomhed«.

»Men vigtigst af alt gav det os mulighed for at udbetale en betydeligt højere mælkepris til vores andelshavere og styrke vores balance, så vi kan foretage væsentlige investeringer i 2018«, skriver Arlas administrerende direktør Peder Tuborgh i en pressemeddelelse.

I pressemeddelelsen fortæller Arla, at det fortsat er såkaldte brandede produkter - produkter hvis varemærker er Arlas - der er grundstammen. Her er det gået frem for både Lurpak, Castello og Puck.

»Væksten i brandede produkter er fortsat af afgørende betydning for Arla, fordi det hjælper med at udligne volatiliteten på markedet og i råvarepriserne, hvilket har en endnu større indvirkning på ikke-brandede produkter«, skriver Arla i regnskabet.

Fremgangen i 2017 er samtidig bredt fordelt over hele verden. Mens Europa stadig er klart den største del af forretningen, så trak resten af verden for med en fremgang på 13,2 procent.

»Internationalt blev den brandede vækst i USA drevet af lanceringer af flødeost, mens Arlas brandede økologiske mælk blev lanceret i Mellemøsten«, skriver Arla.

For 2018 venter Arla en omsætning på niveau med 2018, nemlig i intervallet 10-10,5 milliarder euro.

»Strategiske vækstmarkeder som Mellemøsten og Nordafrika, Kina, Sydøstasien, Afrika syd for Sahara og USA skal fortsat være i fokus i 2018«, skriver Arla, der vil investere milliarder i væksten.

ritzau

Annonce

Læs mere