Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Med de nye hurtigtog kan turen fra Tokyo til havnebyen Hakodate på Japans nordlige ø Hokkaido gøres på fire timer og to minutter – halvanden time hurtige end før.
Foto: Asger Røjle

Med de nye hurtigtog kan turen fra Tokyo til havnebyen Hakodate på Japans nordlige ø Hokkaido gøres på fire timer og to minutter – halvanden time hurtige end før.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Japans nye lyntog hiver turister til byen med de store, røde krabber

Det berømte japanske lyntog Shinkansen tager gradvis nye dele af landet i besiddelse. Samtidig åbner nye områder af Japan sig for udenlandske turister.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De fleste danske turister i Japan rejser rundt med et ’JR Railpass’ eller et andet regionalt togpas, uanset om de rejser i grupper eller individuelt.

Disse togpas udstedes af de tidligere statsbaner, JR-selskaberne, som nu er privatiseret og opdelt i flere selskaber.

Men de regionale JR-selskaber er fælles om togpassene, som giver gratis adgang til alle JR-tog inklusive de berømte Shinkansen-lyntog, som binder Japan sammen fra nord til syd.

Så når der med mellemrum åbnes en Shinkansen-linje til en ny afkrog af Japan, åbner der sig samtidig hver gang et nyt turistmål

Så når der med mellemrum åbnes en Shinkansen-linje til en ny afkrog af Japan, åbner der sig samtidig hver gang et nyt turistmål, fordi rejsemål, som hidtil har været utilgængelige, bliver meget nemmere og billigere at nå frem til.

Det skete sidste år for havnebyen Hakodate, der ligger i den sydlige ende af Japans nordlige ø Hokkaido, da den nordligste etape af Hokkaido-Shinkansen-linjen, som kører gennem den såkaldte Seikan-tunnel mellem øerne Honshu og Hokkaido, blev indviet med fest og ballade.

Nu kunne man pludselig sætte sig ind i et behageligt lyntog på Tokyo Station, og fire timer og to minutter senere kunne man stå ud på en splinterny station i udkanten af Hakodate By.

Halvanden time hurtigere end før indvielsen af Hokkaido-Shinkansen, hvor man skulle skifte i storbyen Aomori i den nordlige del af Honshu. Ti gange om dagen er der nu i begge retninger forbindelse hele vejen.

Selv om togene på den nye linje helt til Hokkaido ikke er så overfyldte, som JR-selskaberne på forhånd havde drømt om, har den nye etape givet anledning til en klar stigning i antallet af besøgende til Hakodate. Og det er stadig planen at bygge en ny etape endnu længere nordpå til Hokkaidos hovedby, Sapporo – en udvidelse, som ventes at blive indviet i år 2030.

En by med historie

Hakodate har altid været en fascinerende by at besøge, og det bliver den jo hverken mere eller mindre af, at adgangen til byen er blevet så meget lettere.

Men byens turistsektor har ikke været sen til at udnytte chancen og har sat en større markedsføring i sving.

Hakodate markedsføres på sin historiske stemning.
Foto: Asger Røjle

Hakodate markedsføres på sin historiske stemning.

Hakodate har atmosfære. En atmosfære, som kommer af at være en by med historie.

Kig ud over byen, og drøm jer tilbage til de tidlige år under Meiji-reformerne i slutningen af 1800-tallet, hvor Japan netop efter mange års isolation havde genåbnet for udenlandsk handel, og hvor nybyggere sydfra myldrede til Hokkaido for at være med til at opbygge landbrug og handel på øen.

Længe før Shinkansen nåede frem, har man i byens ledelse været klar over, at byen havde denne historiske atmosfære, og at man hellere måtte drage omsorg for, at byen ikke ville miste dette fortrin.

Så byen har de samme butikscentre og restaurantkæder som alle andre japanske byer, men de er ofte placeret i historiske bygninger med bevarede facader. Bystyret har med regler og godkendelser sørget for, at byen ikke for alvor skiftede udseende, lige meget hvor hurtigt udviklingen gik.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

De kæmpestore, røde krabber er en specialitet i Hakodate.
Foto: Asger Røjle

De kæmpestore, røde krabber er en specialitet i Hakodate.

Fotogent fiskemarked

Hakodate er først og fremmest kendt for sin historiske havn med et livligt og fotogent fiskemarked med en masse kæmpestore røde Hokkaido-krabber og en række pittoreske gamle lagerhuse i røde mursten, bygget i træ i europæisk stil, da Hakodate historisk har været en af Japans åbne havne med mange forbindelser til bådfarende og handlende fra andre dele af verden.

Hakodate kalder sig for en ’landingsplads for udenlandsk kultur’ i Japan og er stolt af det.

Hakodate kalder sig for en ’landingsplads for udenlandsk kultur’ i Japan og er stolt af det

Og det er i sandhed en anderledes by. Overalt finder man velbevarede historiske bygninger, som undgik Anden Verdenskrigs bombardementer, og som giver byen en anden fremtræden end de fleste andre japanske provinsbyer, som godt kan se meget ens ud, uanset om man opholder sig i den nordlige eller sydlige ende af landet.

Tager man rebbanen op til toppen af Hakodate-bjerget, som byen er bygget uden om ved en naturlig havn i bunden af en bugt, får man en fabelagtig udsigt over hele byen. En udsigt, som ikke mindst er flot ved aftentide, hvor byens lys er tændt. Denne udsigt er måske byens kendteste turistmål.

Udsigten den modsatte vej – fra toppen af Goryokaku-tårnet i Goryokaku-parken i retning mod bjerget – er heller ikke ringe. Her ligger også ved den femtakkede grund til byens gamle fort det nuværende rådhus, et kunstmuseum og byens bibliotek.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Varmt bad med vilde aber

Parken er fantastisk flot med alle sine blomstrende kirsebærtræer i sæsonen, og rundt omkring tårnet og parken ligger byens mest attraktive shopping- og restaurant-område.

Rundt om Hakodate har der altid ligget mange varme bade med tilhørende japanske kroer. Ved nogle af de udendørs bade kan man få sig et varmt bad sammen med områdets vilde aber.

Seværdighederne er der. Tilbuddene er der. Atmosfæren er der. Det eneste, der manglede, før Hakodate for alvor blev et turistmål, der talte i statistikkerne, var den nemme adgang. Den er kommet nu – eller den er i det mindste blevet langt nemmere.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden