0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Krydstogtskibe sviner luften til i København og Aarhus Så hvorfor slutter vi dem ikke til strøm i stedet for diesel?

Landstrøm kan fjerne de skyer af svovl og NOx’er, som enorme flydende hoteller sender ud, når skibene ligger til kaj. Vi undersøger, hvorfor krydstogtskibene får lov at blive ved med at udsende sundhedsskadelige og klimafjendtlige stoffer.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Katinka Hustad
Foto: Katinka Hustad

Der findes endnu ingen landstrømsanlæg i København. Derfor brænder krydstogtskibe som 'Europa', her ved Nordre Toldbod, fortsat tung bunkerolie af..

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I Venedig vil borgerne have dem forbudt, de er forment adgang til norske fjorde med status som verdensarv, og i København klager borgerne i Nordhavn over larm, lugt og mulige luftgener fra store mængder af svovl og NOx fra krydstogtskibene.

Enorme skibe ligger på stribe i de danske havne, som tidligere var fulde af industri og skibsfart. I dag er der friluftsliv og boliger på havnen, så krydstogtskibene sender deres dårlige luft i hovedet på beboerne. Desuden udgør skibene en stor belastning for klimaet med deres enorme forbrug af fossilt brændsel.

Det rejser spørgsmål om, hvorfor skibene ikke bare bliver omfattet af skrappere miljøregler. Især kunne man møde dem med firkantede krav om ikke at lade dieselmotoren køre, mens de ligger til kaj.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter