0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Østrigske nattog stormer frem

I 2019 er antallet af nattogsrejsende hos de østrigske statsbaner, ÖBB, steget med 10,7 procent. »Der er sket et kæmpe transportskift«, siger lederen af ÖBB’s afdeling for langdistancetog.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Sune Højrup Bencke
Foto: Sune Højrup Bencke

Det østrigske selskab ÖBB, der satser på nattogskørsel I Europa, har haft vækst på området i 2019.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Siden 2016 har de østrigske statsbaner, ÖBB, forsøgt at puste nyt liv i de europæiske nattog. Og noget tyder på, at genoplivningen er ved at lykkedes.

I hvert fald er antallet af nattogspassagerer steget fra 1,35 millioner i 2017 til 1,55 millioner i 2019. Fra 2018 til 2019 er stigningen på 10,7 procent.

»Der er sket et kæmpe transportskift«, siger lederen af ÖBB’s afdeling for langdistancetog, Kurt Bauer.

»Det er en Greta Thunberg-effekt, hvor folk tager ansvar for klimaet. 2019 har været rigtig godt, og vi har faktisk ikke materiel nok til at efterkomme efterspørgslen på nattog«, fortsætter han.

Har troet på projektet

ÖBB har satset stort på nattog siden 2016, hvor transportformen ellers var i dyb krise, da mastodonten på den europæiske togscene, Deutsche Bahn, i december helt stoppede sovevognskonceptet City Night Line (ruten til og fra Danmark stoppede i 2014).

Også det statsejede franske selskab SNCF lukkede ned for deres nattogskørsler i 2016. Det lignede et historisk lavpunkt for de europæiske nattog, indtil ÖBB altså samlede stumperne på banelegemerne op.

Selskabet investerede omkring 30 millioner euro (cirka 224 millioner danske kroner) på blandt andet at købe og renovere 45 nattog fra Deutsche Bahn.

I dag siger Kurt Bauer, at han var sikker på, at nattogssatsningen i 2016 ville være en god ide.

»For at være ærlig, så troede jeg fuldt og fast på, at hensynet til klimaet ville få indflydelse på den måde, vi rejser på. Men jeg havde aldrig forestillet mig, at det ville ske så hurtigt«.

Håb om nattog til Danmark

ÖBB venter i øjeblikket på nye nattogssæt, der dog først står klar i 2022. Desuden har selskabet for nylig annonceret tre nye ruteåbninger med nattog: Fra Wien til Bruxelles i januar 2020 og planer om Wien til Trieste i det nordøstlige Italien og Wien til Amsterdam i 2021.

I samme ombæring har der været vedholdende rygter om en nattogsrute fra Skandinavien. I den forbindelse sagde Kurt Bauer følgende til Politiken i sensommeren:

»Vi har igangværende samtaler med DSB om en mulig nattogsrute fra Danmark eller endda en rute, der kører mellem Tyskland, Danmark og Sverige«, siger Kurt Bauer, der er leder af afdelingen for langdistancetog hos ÖBB.

Samtidig sagde transportminister Benny Engelbrecht (S) i forbindelse med den finanslov som Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Alternativet er blevet enige om for næste år, at han er positiv over for tanken.

»Jeg vil gerne have nattog til Danmark, men det skal være grænseoverskridende og skal løses i et samarbejde på tværs af lande«.

Satser på mere vækst

Om de skandinaviske nattogsdrømme siger Kurt Bauer nu, at der ikke andet nyt, end at ÖBB er i kontinuerlig kontakt med både de svenske og danske myndigheder på området.

I Sverige afsatte regeringen i foråret 50 millioner svenske kroner til at undersøge mulighederne for nattogskørsel fra Sverige og ud i Europa.

Kurt Bauer håber, at de positive tendenser fra 2019 vil fortsætte i 2020.

»Planen er vækst, vækst og vækst. Vi vil fortsat være de bedste til at køre nattog i Europa«, lyder det fra Kurt Bauer, der håber på 5 procentpoints vækst næste år

Han fortæller dog, at der også er en naturlig grænse for ÖBB’s vækst, fordi selskabet simpelthen mangler nattogsvogne.

»Vi har brug for mere materiel for at kunne håndtere yderligere kapacitet. Derfor kan vi ikke sige noget konkret om nye ruter eller flere afgange lige nu«.