0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Flertal af danske EU-politikere siger ja til afgift på flybrændstof

Europa skal ramme flyselskaberne på pengepungen for at sætte gang i brugen af mere klimavenlige flyrejser. Men en afgift på den enkelte billet er en dårlig ide, mener de danske europaparlamentarikere.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Nima Taheri
Foto: Nima Taheri

Danmark er et ud af fire lande i EU, som slet ikke har nogen afgift på at flyve. Til gengæld er der masser af afgifter på brændstof til biler og busser.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En masse ja, lidt tjah og måske. Plus et enkelt klart nej.

Når EU i det kommende år skal finde nye veje til at trække flytrafikken i en retning, der ikke er så skadelig for klimaet, så vil de fleste danske politikere i Europa-Parlamentet gerne bruge prisen på brændstof som en løftestang.

Det viser en rundspørge, som Politiken har foretaget blandt de 13 medlemmer af parlamentet.

SF, Radikale, Konservative og Socialdemokraterne er for, mens Venstres tre medlemmer bare siger, at de er åbne for en diskussion på området. Dansk Folkeparti er blankt imod.

Dermed bakker de fleste danske folkevalgte op omkring de toner, der lød i European Green Deal, som EU-Kommissionen fremlagde på klimatopmødet i Madrid i forrige uge.

De danske politikeres svar åbner for en spændende udvikling, mener Henrik Gudmundsson, der er ekspert i blandt andet bæredygtig transport ved klimatænketanken Concito.

Når vi flyver i dag, afspejler prisen ikke de reelle omkostninger for vores samfund og vores klima. Det skal vi have gjort noget ved

»Det er godt, at man rykker i EU, for problemet er internationalt. Og brændstoffet er det rette sted at ramme, for det er det, der er problemet. Gør man brændstoffet dyrere, bliver det smartere at investere i energieffektive fly«, siger Henrik Gudmundsson.

De 13 europaparlamentarikeres svar stemmer kun næsten med de svar, som folketingspolitikere i Danmark gav i forbindelse med en rundspørge i november. Her var klimaordføreren fra DF positiv over for en kollektiv international aftale om afgift på flybrændstof, mens ordføreren fra S sagde nej til afgift på brændstof.

Rapport: Afgift koster ikke jobs

I EU kommer især SF og De Radikale med et fuldtonet ja til spørgsmålet: Går du ind for en afgift på flybrændstof i Europa?

En afgift vil nedbringe CO2-belastningen fra fly og samtidig indbringe milliarder til den grønne omstilling, påpeger SF’erne Margrethe Auken og Kira Peter-Hansen og refererer til en rapport fra miljøorganisationen Transport & Environment.

»En afgift