Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Hartmann
Foto: Jens Hartmann

Der er kaos i Københavns Lufthavn, hvor en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse blandt lufthavnens sikkerhedspersonale har skabt store forsinkelser.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Strandede passagerer står i »en møgsituation« efter arbejdsnedlæggelse

Arbejdet er genoptaget i Københavns Lufthavn, men mange flyrejsende er ikke kommet af sted. Og hvordan er de så stillet? Få svarene her.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Der er kaos og frustration i Københavns Lufthavn i dag.

En overenskomststridig arbejdsnedlæggelse blandt lufthavnens sikkerhedspersonale har skabt store forsinkelser i sikkerhedskontrollen og alenlange køer. Mange fly er lettet uden alle passager om bord.

Nu er arbejdet genoptaget, men der vil fortsat være kaos og frustration.

For nu skal de mange passagerer, der har misset deres fly, finde ud af, hvordan de er stillet rent juridisk. Og det tegner ikke godt, lyder det fra leder af Forbruger Europa, et europæisk netværk af forbrugercentre, Lars Arent, der kalder det for »en møgsituation«.

»Du kan ende i den situation, at selve udgiften til at købe nye flybilletter, er en udgift du selv må bære. Og det kan blive dyrt, hvis du skal købe den til samme dag«, siger han.

Lars Arent forklarer, at selv om der er mange flyrettigheder og mange måder, man er beskyttet på som passager, så flytter lige præcis arbejdsnedlæggelser, som luftfartsselskaberne ikke selv er ansvarlig for, risikoen tilbage på passageren. Som flypassager er man forpligtet til selv at sørge for at være ved gaten rettidigt. Der er ikke flyselskabernes ansvar.

Ballade med pakkerejser

Også hvis man har købt en pakkerejse er situationen mudret, fortæller Jacob Hahn, der er afdelingschef og jurist i Danmarks Rejsebureauforening (DRF), som er rejsebureauernes brancheforening. Han fastslår, at DRF ikke kan se, at det er rejsebureauets ansvar, hvis eksempelvis sikkerhedsfolkene i lufthavnen nedlægger arbejdet overenskomststridigt.

»Det er luftfartsselskabets underleverandørs underleverandør, altså lufthavnen, der har engageret et selskab, som står for sikkerheden, der ikke leverer. Set fra rejsebureauets side bliver det en underleverandør i andet eller tredje led og en underleverandør, som rejseselskabet ikke har noget med at gøre. Ved en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse er der tale om ’ekstraordinære’ eller ’uundgåelige omstændigheder’, og det plejer at fritage et bureau fra at opfylde en aftale, så længe den pågældende situation består«, siger Jacob Hahn.

Det vil i praksis betyde, at selv om man købt en pakkerejse, hvor man skulle være sikret, er der ingen hjælp at hente.

Og dog, for Pakkerejse-Ankenævnet, som behandler forbrugerklager over pakkerejseprodukter, har den opfattelse, at et rejsebureau som den professionelle part, skal bære risikoen, når der sker noget udefrakommende som en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse.

»Derfor vil det, sådan som praksis har været hidtil, være rejsebureauernes ansvar at booke den rejsende om, hvis der er tale om en pakkerejse, og hvis det er muligt. Hvis der er tale om en kort rejse, kan det jo være, at kunden slet ikke vil af sted, men hvis de kun mister en halv eller hel dag, har kunden ikke krav på at få alle pengene tilbage«, siger Jacob Hahn og tilføjer, at rejsebureauet skal kompensere for den del, som kunden mister.

Forsikringsselskaber hjælper ikke

Hvis kunden selv har købt sin flybillet og booket sit hotel, er »man på den«, fastslår Jacob Hahn. Luftfartsselskabets argument vil være, at selskabet har leveret den vare, som kunden har købt. Flyet står ved gaten, og personalet er parat til at byde passageren velkommen. Luftfartsselskabet vil sige, at det ikke er selskabets skyld, at kunden ikke står ved gaten. Det er passagerens ansvar at møde rettidigt frem.

Forbrugerklagenævnet, som behandler rejser, der ikke er pakkerejser, har ikke taget stilling til spørgsmålet, men der kan komme sager nu, som danner præcedens.

Hvis man har en privat rejseforsikring, kan sagen stille sig anderledes, siger Jacob Hahn. Det er dog afhængigt af hvilken forsikring, man har tegnet.

Hos Forsikringsselskabet Europæiske Rejseforsikringer er der dog ikke meget at hente for de ramte flypassagerer. Driftsdirektør David Kraul siger, at selskabet betragter en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse som en strejke.

»I den situation henviser vi til rejsebureauet og luftfartsselskabet i forsøget på at få kompensation og/eller en ombookning. Jeg erkender, at passagererne står i en rigtig skidt situation«, siger David Kraul.

SAS har ombooket

Henrik Iding, skadeschef hos Gouda Rejseforsikring, bekræfter, at holdningen er den samme hos Gouda. Ved en overenskomstmæssig arbejdsnedlæggelse eller strejke, dækker rejseforsikringen ikke.

»Det rammer så bredt, at det er umuligt at prisfastsætte, så der er tale om en generel undtagelse. Mit råd er, at hvis man selv har booket sin rejse, så få fat i flyselskabet. Selv om flyselskaberne ikke er berettiget til at hjælpe, er det mit indtryk, at de ofte gør det. Har man købt en pakkerejse, så prøv rejsebureauet«, siger Henrik Iding.

Gouda Rejseforsikring opererer ganske vist med begrebet ’forsinket fremmøde’ i deres rejseforsikringer, men Henrik Iding siger, at det gælder, hvis man eksempelvis kommer ud for et færdselsuheld på vej til lufthavnen, eller offentlige transportmidler bliver forsinket af den ene eller anden grund. ’Forsinket fremmøde’ dækker ikke arbejdsnedlæggelser eller strejker.

Fungerende pressechef i SAS, Kristian de Place Gamborg Hansen, fortæller at alle de SAS-passagerer, der ikke nåede deres fly – 750 i alt – er blevet ombooket.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden