0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Stine Bidstrup/Stine Bidstrup
Foto: Stine Bidstrup/Stine Bidstrup

Københavns Lufthavn har de seneste år haft et stigende antal passagerer, men i 2019 vendte det. Nu betyder blandt andet corona-virus, at året er startet mere stille end sidste år, fortæller Thomas Woldbye, adm. Direktør i Københavns Lufthavne A/S.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Corona og Norwegian koster passagerer i Københavns Lufthavn

Lufthavnen forventer, at flytrafikken til Kina og til dels andre asiatiske lande vil falde også i februar. Aalborg Lufthavn oplever også tilbagegang i passagertal, mens Billund og Aarhus har fremgang.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tilbagegangen i passagertal fortsætter i lufthavnene i København og Aalborg, mens Billund og Aarhus kan notere fremgang. Københavns Lufthavn giver coronavirus og omlægning af Norwegian-ruter skylden. Aalborg er også ramt af en nedgang i indenrigstrafikken.

Landets fire største lufthavne oplever forskydninger i passagertallet i årets første måned. Forskydningerne er ikke store og følger trenden fra slutningen på 2019.

Københavns Lufthavn har oplevet en stille start på året og giver coronavirus-epidemien, Norwegians justerede trafikprogram, handelskrig, Brexit og klimaomstilling skylden i en pressemeddelelse for et fald på 0,4 procent i januar i forhold til samme måned sidste år.

Især de sidste uger af måneden har vist faldende trafik. Antallet af rejsende til Kina faldt med flere end 3.000 i forhold til januar sidste år.

I lufthavnen forventer man, at nedgangen i flytrafikken til Kina vil fortsætte ind i februar.

»Trafikken mellem Kina og Danmark vil være markant mindre i februar. Vi forventer også, at det til en vis grad vil påvirke trafikken til resten af Asien. Det er en situation, der lige nu udvikler sig fra dag til dag«, udtaler administrerende direktør i Københavns Lufthavn, Thomas Woldbye, i en pressemeddelelse.

Air China stopper flyvninger

Når lufthavnschefen taler om, at resten af trafikken til Asien vil blive påvirket, så handler det om de direkte ruter til Hongkong, Bangkok, Singapore og Tokyo.

I februar 2019 var der 23.800 rejsende på Kina-ruterne fra København, og rejsesitet Check-In.dk konkluderer, at der alene i februar i år vil mangle mindst 20.000 passagerer.

I slutningen af januar besluttede det skandinaviske luftfartsselskab SAS at stoppe alle direkte flyvninger til Shanghai og Beijing. Stoppet gælder frem til marts.

Også andre selskaber, der flyver fra København, har valgt at gøre det samme.

Eksempelvis har Air China fra februar skåret flere af sine normalt tre ugentlige direkte flyvninger til Beijing. Fra marts stopper Air China alle flyvninger til Danmark, lyder det i meddelelsen.

Samlet set fløj omkring 1,96 millioner passagerer via Københavns Lufthavn i januar. Det er 8.741 færre passagerer – eller et fald på 0,4 procent – i forhold til januar sidste år.

Norwegian skruer ned

Lufthavnen angiver flere grunde til, at der var et mindre fald i antallet af passagerer.

Selskabet Norwegian er eksempelvis stoppet med at flyve til USA fra den danske lufthavn. I stedet satser selskabet på ruterne til Europa.

Det påvirker antallet af lange ruter fra Kastrup til destinationer uden for Europa, hvor der i januar var et fald på 5,3 procent i antallet af passagerer i forhold til samme måned sidste år.

Københavns Lufthavn havde også en svag tilbagegang i november og december. Dengang fik Norwegians justeringer sammen med de manglende passagerer fra det krakkede islandske lavprisselskab WOW skylden.

Billund har store ambitioner

Aalborg Lufthavn må også notere tilbagegang i januar, men den er mere bastant end København Lufthavns. I januar havde Aalborg en tilbagegang på 5,8 procent ifølge Check-In.dk i forhold til januar sidste år.

I januar havde lufthavnen det laveste antal indenrigspassagerer i 11 år med kun 58.254, hvilket svarer til en tilbagegang på 6,9 procent. Lufthavnen giver højere billetpriser og konkurrence fra busselskaber skylden. Udenrigstrafikken faldt i januar med 6,5 procent, mens chartertrafikken fra Aalborg steg med 2,4 procent.

Aarhus Lufthavn havde i januar en passagerfremgang på 2,4 procent, hvilket svarer til 807 passagerer flere end i samme måned i 2019. Fremgangen skyldes indenrigs- og chartertrafikken.

I Billund har lufthavnen en ambition om at nå fire millioner passagerer i år. Sidste år satte den midtjyske lufthavn passagerrekord med 3.718.875 passagerer. For at opfylde ambitionen på de fire millioner kræves en vækst 7,56 procent. Det mål nåede Billund Lufthavn næsten i årets første måned med en fremgang på 7,45 procent. Lufthavnen manglede blot 232 passagerer i at nå de 7,56 procent i januar.

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie, men der er masser...
    Vi holder sommerferie, men der er masser...

    Henter…

    Du lytter til Politiken går på sommerferie. Vi er tilbage mandag 10. august. Men vi har masser af nye lydoplevelser til din sommerferie.

    Vi har lavet en Roskilde-special til sommeren uden festivaler - det er tre afsnit, hvor du kan høre vores musikskibenter tale om tre årtier med orange musik, de ikke kan glemme.

    Så er der også Poptillægget - det udkommer det meste af juli og bruger sommeren på sit helt eget Protesttillæg om den bevægelse mod racisme og undertrykkelse, som skyller hen over verden lige nu. Hvordan den viser sig i samfundet og kulturen, kan du høre om i fem afsnit.

    I uge 29 har vi premiere på første afsnit af serien 'Elsk mig for evigt'.

    Det er en personlig historie om angsten for at blive forladt - for, at den du elsker, holder op med at elske dig. Og hvad det kan få et menneske til at gøre.

    Og har du ikke allerede hørt den, så er der også serien om skibsbranden på Scandinavian Star, der slog 158 mennesker ihjel. Her gennemgår Politiken-journalist Lars Halskov, hvis journalistik også blev til en prisbelønnet tv-serie på DR, den tragiske historie om Skandinaviens største mordgåde.

    Til sidst kan du også  tage Politikens bedste interview, portrætter og reportager med på stranden. I Politiken Longread, som udkommer senere i juli, kan du høre avisens journalister læse nogle af deres bedste artikler op.

    Hav en smuk sommer.

    Find os både i vores egen podcast-app, Politiken Podcast, og i iTunes

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

Forsiden