0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Giv en julegave, der glæder langt ind i det nye år. Giv et abonnement på Politiken

Et dannebrogspyntet tysk muskelbundt kørte sin første tur til Slagelse i dag

Nyt eldrevet DSB-lokomotiv blev mandag morgen indsat på de danske skinner. 41 flere er på vej. Og tognørderne stod parat ved jomfrurejsen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jesper Houborg
Foto: Jesper Houborg

DSB lancerede mandag formiddag sit nye præmie-lokomotiv, Siemens Vectron, der på jomfrurejsen var pyntet efter alle kunstens regler.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Lokomotivet er blevet pyntet og gjort klar til den store dag på Østerport station. Og mandag formiddag ruller det så ind på perron 4 på Københavns Hovedbanegård med fem dannebrog i vifteform på fronten, hvor der nedenunder står Siemens Vectron. Blankpoleret rødt med grå toner på toppen. DSB’s nye flaglokomotiv. Et tysk muskelbundt på 86 ton med en tophastighed på 200 km/t og 8.700 hestekræfter, hvilket er til at tage at føle på, når ME-lokomotivet, som Vectron nu skal afløse, har ligget og puttet sig med sølle 3.300 hestekræfter.

»Det er en smuk farve«, siger 16-årige Nicolas Magnussen, der er selverklæret tognørd og er mødt op på hovedbanegården denne formiddag, hvor Vectron-lokomotivet har sin officielle jomfrukørsel.

»Og læg mærke til lyden. El-lokomotiver er langt mere lydløse i forhold til et larmende diesellokomotiv«, siger han om den elektriske summen som lokomotivet er ankommet med, der står i stærk kontrast til den brølende og hørmende dieselhakker på perron 3.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts