Med torsdagens melding om, at Norwegian skærer alle langdistanceruter fra og satser på flyvninger i Skandinavien og Europa, er det norske selskab tættere på en redning end det mulige kollaps, der længe har rumlet omkring det kriseramte selskab.
Det mener Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank, der følger luftfartsbranchen nøje.
»Det her er ikke et yderligere skridt mod afgrunden i Norwegians historie, det er en del af en redning, et lille skridt fremad«, siger Jacob Pedersen.
Tidligere torsdag lød det fra koncernchef i Norwegian Jacob Schram, at flyselskabet satser på at reducere sin gæld til cirka 14,4 milliarder kroner, mens der samtidig skal hentes op mod 3,6 milliarder kroner fra investorerne ved blandt andet at udstede nye aktier. Og det altså sideløbende med et sats på et gammelt kerneområde for flyvning:
»Flyvninger i og fra de nordiske lande til resten af Europa har altid været selve rygraden i Norwegians rutenetværk. Det er dette, der danner grundlag for, hvordan Norwegian skal se ud fremover«, lød det fra Jacob Schram i meddelelsen.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her