Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bekostelig. Scandlines har monopol på at sejle rejsende frem og tilbage mellem Danmark og Tyskland.
Foto: Scandlines

Bekostelig. Scandlines har monopol på at sejle rejsende frem og tilbage mellem Danmark og Tyskland.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bilister skal hoste op med 1.100 kroner for 36 kilometer

Bilfærgerne mellem Danmark og Tyskland koster langt mere end lignende ruter.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bor du i det østlige Danmark kommer du i den grad til at betale, når du skal med færgen til Tyskland.

Rederiet Scandlines, der driver ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock, forlanger nemlig noget der ligner landets absolut højeste færgepriser for at bringe sjællændernes biler frem og tilbage mellem Danmark og Tyskland.

Det fortæller DR Sjælland.

Den 18 kilometer lange rute mellem Rødby og Puttgarden, der tager 45 minutter, koster mellem 1.000 og 1.100 kroner for en returbillet, medmindre du bestiller adskillige uger i forvejen og møder op på den præcise afgang.

Til sammenligning er det den samme pris som Bornholmerfærgen tager for at sejle de 170 kilometer med en bil fra Køge til Rønne retur.

Og på helt sammenlignelige færgeruter, der tager 45 til 50 minutter, tager man på Bøjden-Fynshav 450 kroner for en returbillet, mens det på Spodbjerg-Tårs koster 520 kroner for en returbillet.

Hos Scandlines henviser senior vice president Henrik Søe til, at man kan få billetten ned på 600 kroner, hvis man bestiller i god tid. Han mener samtidig ikke, at 1.100 kroner er en urimelig pris.

»Det svarer jo til, når man flyver. Så skal man også bestille i god tid, hvis man vil have en billig billet« siger Henrik Søe til P4 Sjælland.

Et norsk rederi har i et par år kæmpet for at komme ind og skabe konkurrence på ruten, men planerne er strandet, fordi de ikke kan få lov til at bygge et havneanlæg til deres skibe på den tyske side.

Scandlines har ved flere lejligheder sagt, at de varsler priskrig, den dag Femernbælttunnellen står færdig. Den nye forbindelse forventes færdig i år 2020.

/ritzau/

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden