Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 Sund & Bælt
Foto: Sund & Bælt

BETALING. Den danske BroBizz kan bruges i flere lande. Det kan give uventede regninger.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jonas solgte bilen, men der kom stadig regninger fra BroBizz

Bilejere skal huske at skifte nummerplade hos BroBizz, når de skifter bil.

Bilferie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jonas Birger-Christensen solgte sin bil for fire år siden, men han har for nylig fået en regning fra bilens færden. Den har nemlig været en tur i Norge, og regningen for nogle ture gennem norske vejbetalingsanlæg er havnet hos Jonas selv – eller rettere: på hans BroBizz.

»I mit firma har jeg en BroBizz, og jeg fik på et tidspunkt en besked fra firmaet bag BroBizz, at den ikke virker mere«, siger Jonas Birger-Christensen.

Ubetalt beløb på kontoen

»Jeg ringer til dem, og de siger, at mit betalingskort i kontoen er udløbet, og så tilføjer de, at jeg skal være opmærksom på, at der er et ubetalt beløb på 66 kroner. Jeg spørger, om det er blevet så billigt at køre over Storebælt, for det er stort set det eneste, jeg bruger brobizzen til. De svarer så, at beløbet stammer fra min tur til Norge for halvandet måned siden«, siger Jonas Birger-Christensen.

Men Jonas har ikke været i Norge, forklarer han og siger til BroBizz, at han solgte bilen for tre-fire år siden. Og han tænkte ikke på at få skrevet den nye bils nummerplade ind i kontoen.

Det viser sig så, at Jonas Birger-Christensen gamle bil har opsamlet regninger i Norge for i alt 440 kroner – penge, som BroBizz med det samme betalte tilbage til Jonas Birger-Christensen. Forinden nåede han at få et opmuntrende ord med på vejen i samtalen med BroBizz’ kundeservice:

»Jeg kan trøste dig med, at du ikke er den eneste, det er sket for«.

Kundens pligt at opdatere oplysninger

Chefen for kundeservice i BroBizz A/S, Marie Berre Mikkelsen, bekræfter hændelsen, men tilføjer:

»Kunden er som udgangspunkt forpligtet til at vedligeholde sin data hos os, men vi tager altid en imødekommende dialog med vores kunder i sådanne tilfælde. Beløbet for passage i betalingsanlæg vil også altid fremgå af kundens konto«.

Om regningerne fra Norge forklarer Marie Berre Mikkelsen:

»Der er mange betalingsanlæg på vejene i Norge, og vi har oplevet nogle få gange, at de ikke får aflæst kundens BroBizz. I stedet er det bilens nummerplade, der bliver aflæst«.

Nogle gange kommer der gebyr oveni

Firmaerne bag de norske betalingsanlæg kan se, om en dansk nummerplade har en BroBizz tilknyttet, og hvis det er tilfældet, bliver beløbet opkrævet på denne konto. Hvis en dansk bil kører gennem et norsk betalingsanlæg uden at have en BroBizz eller anden aftale om betaling, vil opkrævningen gå til ejeren af bilen. Men i det tilfælde går det via et bureau i London, som lægger gebyrer oven i beløbet – i øvrigt på samme måde, som man kan opleve det ved betaling fra miljøzoner i italienske byer.

»Det kan ikke ske andre af de steder, vi har aftaler med. Det er kun i Norge, at det forekommer. Og vi oplever kun sjældent. Det er en fordel at køre med BroBizz i Norge, for man får rabat på betalingen«, siger Marie Bekke Mikkelsen.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden