Ligestilling. Med 4,6 procent kvinder i cockpittet følger SAS en global tendens.Tegning: Roald Als

Ligestilling. Med 4,6 procent kvinder i cockpittet følger SAS en global tendens.Tegning: Roald Als

Fly og lufthavne

Ingen ligestilling i cockpittet: Mænd dominerer i luften

Kvindelige piloter har svært ved at få plads i passagerflyenes cockpit.

Fly og lufthavne

I slutningen af maj gjorde en passager på et af det brasilianske flyselskab Trip Airlines fly op med sig selv, at han godt kunne leve i et land, som var styret af en kvinde – nemlig præsident Dilma Rousseff – men han ønskede under ingen omstændigheder at flyve med et fly, som havde en kvinde i førstepilotsædet.

Lige før starten i Belo Horizonte i delstaten Minas Gerais råbte han derfor ud i kabinen: »En eller anden burde have fortalt mig, at kaptajnen var en kvinde. Jeg flyver ikke med en kvinde ved kontrolpanelerne«.

LÆS OGSÅ Piloten var enig og smed ham øjeblikkelig af flyet, ifølge britisk BBC. Politiet ventede på passageren uden for flyet og førte ham bort, hvorefter den kvindelige pilot og de øvrige passagerer med en times forsinkelse kunne sætte kursen mod delstaten Goiás. Formanden for de brasilianske piloters fagforening udtalte efterfølgende til den britiske avis Daily Mail, at »manden er helt klart lige ankommet fra Mars og ønsker at blive en pioner«. Trip Airlines meddelte efter episoden, at flyselskabet under ingen omstændigheder vil »tolerere nedsættende bemærkninger om sine 1.400 kvindelige ansatte«. Første kvinde presset ud For 78 år siden blev amerikanske Helen Richey verdens første kvindelige pilot på et passagerfly som andenpilot hos Central Airlines. I de efterfølgende årtier har kvinder gjort karriere inden for stort set alle felter, men måske var det et varsel, at Richey efter kort tids forløb måtte forlade cockpittet på grund af pres fra de amerikanske piloters fagforening, som udelukkende havde mandlige medlemmer.



Kvinder har nemlig stadig svært ved at få plads i cockpittet. Statistikkerne fra forskellige flyorganisationer taler deres tydelige sprog. Federal Aviation Administration (FAA), som regulerer og overvåger al civil flyvning i USA, anslog i 2010, at kun 6,7 procent af amerikanske piloter var kvinder.

Andre organisationer som International Society of Woman Airline Pilots (ISA) og Women in Aviation (WIA) vurderer, at kun mellem 3 og 6 procent af verdens 130.000 piloter på passagerfly, hvoraf 40.000 hører hjemme i USA, er kvinder. Til sammenligning er 80 procent af kabinepersonalet hunkøn.

De fleste kvinder er svenskere

I visse verdensdele nærmer antallet af kvindelige piloter sig nul. Det vestafrikanske land Ghana med 24 millioner indbyggere fik først for nylig sin første kvindelige pilot.

LÆS OGSÅ Heller ikke hos SAS ser det for godt ud med ligestillingen i cockpittet. Ifølge kommunikationschef Mikkel Thrane er kun 69 ud af 1.500 piloter kvinder, hvoraf de fleste er svenske. Det giver en procentsats på 4,6. Endnu værre ser det ud, hvis man ser på antallet af kvindelige danske piloter hos SAS. Kun 10 ud af 600 danske piloter er kvinder, hvilket svarer til 1,67 procent. Når der er langt flere mandlige piloter i Danmark, skyldes det, at de fleste har fået deres uddannelse i flyvevåbnet, og der er stadig ikke så mange kvinder, siger Mikkel Thrane. Den eneste måde at få en gratis pilotuddannelse på i Danmark er i flyvevåbnet. Ellers koster en pilotuddannelse herhjemme cirka 750.000 kroner. I Norge og Sverige kan man få pilotuddannelsen finansieret af staten.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden