PRAGT. Junkers Ju52 er en af de få af sin art, der endnu er på vingerne. Private har mulighed for at købe sig en nostalgisk flyvetur.
Foto: Miriam Dalsgaard

PRAGT. Junkers Ju52 er en af de få af sin art, der endnu er på vingerne. Private har mulighed for at købe sig en nostalgisk flyvetur.

Fly og lufthavne

Nostalgisk luftrejse: Flyv ind i himlen med en »baby« fra 1936

Junkers Ju52 er 76 år gammel, men den aldrende dame er stadigvæk på vingerne. Flyv med over Københavns irrede tage.

Fly og lufthavne

Halen på Thomas Kreimeiers »baby« løfter sig først blidt som en svane, der strækker halsen, hvorefter hele den sølvskinnende maskine glider ind i luften og op, op, op i et yderst nænsomt take-off.

Under os skrumper Roskilde Lufthavn langsomt ind i takt med, at dunede kumulusskyer suser os i møde. Heroppe synes landjorden mindre virkelig og minder mere om Legoland.

Den sølvgrå flyvemaskine slider sig igennem luften med kurs mod København. Hver en rystelse, når vindstødene brøler ind over maskinen, kan tydeligt mærkes i den slanke kabine med plads til 16 passagerer.

Maskinen omslutter mig i tilbagelænet luksus på den Mad Men-lækre måde og det cognacfarvede lædersæde hælder så meget, at jeg flyder helt hen i den.

Jeg måtte ellers vrikke mig ned på plads under de creme ruskindspaneler, hvorfra jeg kan kigge ud af de usædvanligt brede vinduer, der er flankeret af sandfarvede stofgardiner.

Jeg griber ubevidst fast i sædet foran mig under den turbulens, som får en af mine medpassagerer til at udbryde, at »det føles lidt om en rutsjebane«.

Ude på flyets næse og på hver vinge arbejder de mørkeblå propeller hårdt under den flimrende augustsol. Denne flyvende dame, som Turengårtil.dk er steget ombord på, kan bedst beskrives som en viljestærk overlever.

»Hun« er en moden »baby« på 76 år, som den tyske Lufthansa-kaptajn Thomas Kreimeier kærligt beskriver Junkers Ju52, der blev bygget som et passagerfly af Junkers flyfabrikken i 1936.

Modellen Ju52 er skabt i luftfartens guldalder og lagde grundstenene til moderne passagerflytyper, forklarer kaptajnen med 23 års erfaring. Trods flytypens fødsel som passagerfly, blev hun aktivt brugt af Luftwaffe til militær transport under Anden Verdenskrig.

Dette flys liv har været begavet med verdenshistorie og rigt på begivenheder. Hun lystrede under navnet Falken, da Det Norske Luftfartsselskap overtog hende i midten af 1936 og måtte se sig beslaglagt af den tyske værnemagt i april 1940.

Ecuadorianerne har bøjet nakken for synet af hendes glinsende bug, da hun tilhørte en tidligere Lufthansa-kaptajn, der købte hende i 1957.

Siden 1986 har hun været på vingerne for tyske Lufthansa, da flyselskabet besluttede sig for at erhverve »Tante Ju« i anledning af modellens 60 års-jubilæum. Efter 16 måneders restaureringsarbejde stod hun klar i al sin polerede glans.

Og siden er Lufthansas piloter blevet draget mod den sølvgrå tante.

I øjeblikket har 24 Lufthansa-piloter mulighed for at sætte sig ind i cockpittet i deres fritid, hvor de blandt andet fremviser den aldrende dame til flyshows og desuden styrer hende rundt i Tyskland med passagerer, der har betalt for en nostalgisk rejse gennem luftrummet.

Siden 1986 har Ju52 lettet 16.600 gange og landet i mere end 350 lufthavne i Europa og USA. Private kan både købe sig et enkelt sæde på en rundflyvning, ligesom fly-aficionadoer har mulighed for at charte hele flyet til omkring 2500 euro (cirka 18,606 kroner).

Og hun er en populær dame, hende Tante Ju, for flere af Lufthansas piloter har troligt skrevet sig op på en venteliste i håbet om, at de kan svinge hende ud i luften en skønne dag.

Efter fire års længselsfuld ventetid kunne den 48-årige kaptajn Thomas Kreimeier endelig få lov til at flyve sin »baby«. I sit professionelle virke sætter han sig oftest til rette som kaptajn i en moderne Airbus 320, men hver måned suser han frivilligt ud i verden med Ju52 - vel og mærke på hans fridage.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og det fylder ham med stor glæde.

»Det kan bedst beskrives som ’ren’ flyvning. Når jeg flyver denne dame, bruger jeg kun hænderne, og der er intet mellem mig og flyet – modsat den Airbus, jeg flyver til hverdag, hvor en computer adskiller mig og maskinen. Selv om jeg elsker at flyve hende, kan det så sandelig også være en udfordring at flyve i stærkt blæsevejr«, siger han.

»Snart fylder jeg 50 år, og jeg har da flere skavanker og smerter hist og pist, men hende her« siger han og svinger sin arm mod flyet: »Hun er 76 år, men er i perfekt stand. Simpelthen perfekt«.

Alle mine muskler spænder med et svirp og adrenalinen farer igennem mine nervebaner, da en hylende brølen fylder kabinen. Det viser sig blot at være flyets steward, der har åbne et vindue i flyet (!).

Vi cirkler et par gange over København, der ligger under os som et miniputland, mens luften kysser flyets 10 meter lange krop og de udstrakte vinger med en bredde på knap 30 meter.

I Thomas Kreimeiers hænder svæver den grå dame ind mod Roskilde Lufthavn i en imponerende blid indflyvning.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden