0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rejsebureauer hænger på vejret

Voldsomme skovbrande eller oversvømmelse er noget af det, der kan udløse erstatning efter en ferierejse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Tracy Woods/Tracy Woods/AP
Foto: Tracy Woods/Tracy Woods/AP

OVERSVØMMELSE. Rejsebureauerne skal tage sig af danskere, der strander på grund af ekstremt vejr.

Sikkerhed og forsikring
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sikkerhed og forsikring
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vejret og naturen i det hele taget er en uregerlig størrelse, der har en del ødelagte ferieture på samvittigheden. Fra den seneste tid kan nævnes hajerne i Sharm el-Sheikh i Egypten og de voldsomme oversvømmelser i Australien. I starten af 2010 oplevede Madeira kraftige oversvømmelser, og askeskyen i april kom også tværs af mange ferieplaner.

Derfor skal rejsebureauerne være påpasselige med, hvor de sender folk hen, og teksten i brochurerne skal helst passe til de forhold, der hersker ude på feriestederne. Hvis et rejsebureau lover sol, og det så regner fra morgen til aften, kan det faktisk under visse give erstatning til den rejsende:

»Ansvaret er meget komplekst. Hvis du sender folk til Grønland eller Caribien, og vejrforholdene er anderledes, end man forventede, kan du (rejsebureauet, red.) gøres ansvarlig. Hvis forholdene er, som man kan forvente, kan man ikke gøres ansvarlig. Hvis du sender folk til Hanoi i Vietnam om sommeren, så går man visse steder i byen i vand til knæene. Sådan er det – det er deres regntid, det kan man ikke gøres ansvarlig for«, siger Niels Amstrup, underdirektør i Jysk Rejsebureau.

Strandet i oversvømmelse
Jysk Rejsebureau har for nylig haft kunder, der blev spærret inde af oversvømmelserne i Australien. I et par tilfælde hjalp bureauet dem ved at få dem fløjet hen over de oversvømmede områder og udstyre dem med en ny autocamper, så de kunne fortsætte rejsen.

Men en rundrejse i Australien kan være solgt uden noget præcis defineret formål, og så kan det være sværere at få erstatning:

»Det er et kæmpe kontinent, og det, at man på en tre ugers rejse ikke kommer til at opleve Brisbane (en af de oversvømmede byer, red.), kan ikke tages som en forringelse. Især ikke, hvis det er kør selv-ferie, hvor vi ikke har fastlagt overnatningerne. Men hvis vi havde solgt dem en tur med rejseleder, hvor de skulle besøge Brisbane, ville vi nok stå i en situation, hvor vi på en eller anden måde skulle i et forlig med kunden«, siger Niels Amstrup.