0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nyhed – quiz mod Politikens redaktion i JuledystenTag quizzen

Det kan være ret klaustrofobisk: Skråt op gennem Norges gamle hemmelighed

En tur med togbane flere kilometer gennem fjeldet op til Gaustatoppen i Norge er en fascinerende oplevelse. Og uden den kolde krig havde det næppe været muligt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Nikolaj Lauta
Foto: Nikolaj Lauta

Den over 1 km lange opadgående bane har en stigning på 39 grader op gennem fjeldet til Gaustatoppens udsigtspunkt.

Sne og ski
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Sne og ski
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Da vi står på parkeringspladsen i 1.100 meters højde, er det ikke svært at forstå, at det kolossale fjeld Gaustatoppen gennem flere hundrede år har tiltrukket først malere og siden vandreglade turister – eller ‘lystrejsende’, som de blev kaldt tilbage i 1800-tallet. Det er ganske simpelt en imponerende tinde, der troner over os i sollyset, og som vi har kunnet iagttage gennem hele ugen, mens vi har fornøjet os på Gausta Skisenter.

Hvad der til gengæld er svært at forstå, er, at der inde i fjeldet befinder sig en flere kilometer lang togbane, Gaustabanen, der skal bringe os over 600 højdemeter op til toppen af fjeldet. Og det bliver ikke mindre spektakulært af, at den bane, som de lokale troede skulle booste deres turistmagnet, i stedet de første 50 år blev et uundværligt hjælpemiddel til at fragte udstyr og mandskab op til et tophemmeligt Nato-område, som menigmand den dag i dag ved ganske lidt om.

Aviserne kunne i 1950’erne berette om et fantastisk projekt med en bane midt i fjeldet, der skulle sikre yderligere turisme til Gaustatoppen og give de skiglade nordmænd mulighed for at stå på ski ned uden først at tage den lange gåtur op. Men forsvaret og Nato havde andre planer med projektet. I kraft af sin placering og højde er Gaustatoppen nemlig et fremragende sted for radiokommunikation, og det var ikke kun vejrvarslinger, fjernsyn og radio, som kunne få gavn af den høje placering.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter