0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forbruger Europa: Undgå klagefirmaer og klag selv

Firmaer som flyforsinkelse.dk kan være en dyr hjælp. Vi hjælper forbrugeren hele vejen, siger selskabet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Nam Y. Huh/AP
Foto: Nam Y. Huh/AP

Forsinket? Og i tvivl om, hvad du har ret til? Det kan være svært at gennemskue reglerne og få penge tilbage fra flyselskabet.

940px
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
940px
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De senere år er flere af de såkaldte klagefirmaer, der hjælper danskere med at få erstatning fra flyselskaberne, dukket op på markedet, og de har god luft under vingerne.

En undersøgelse, som Forbruger Europa har fået foretaget af Megafon, viser, at halvdelen af de adspurgte er villige til at betale 25 procent af deres kompensation til en virksomhed som flyforsinkelse.dk eller airhelp.dk.

TV:

Redaktør på Politiken Rejser,Tina Krongaard, guider dig til dine krav på erstatning i tilfælde af forsinkelse på din flyrejse. Kilde: Politiken.tv / Peter Vintergaard

Men Lars Arent, der er leder af det danske Forbruger Europa-kontor, mener, at man bør tænke sig om to gange og overveje, om man selv kan indgive klagen.

»Gider du ikke selv klage, eller har du forsøgt, og næste skridt nu er at gå til domstolene, kan det klart være relevant. Men med de muligheder, der er for gratis rådgivning hos f.eks. Forbruger Europa, bør man overveje selv at klage, for klagevirksomhederne tager 25-30 procent af kompensationen«.

Krumspring for at undgå at betale

Ved en flyforsinkelse kan man få op til 4.500 kroner i kompensation, og i det tilfælde ville 1.125 kroner gå til firmaet, hvis det tager 25 procent for at håndtere sagen. Dog er det hos flyforsinkelse.dk eks. moms, så i alt skal man trække 1.400 kr. fra sin kompensation. Hos airhelp.dk er moms inklusiv.

Johan Fugmann fra flyforsinkelse.dk påpeger, at det står folk frit for, om de vil klage gennem firmaet eller på egen hånd.

»Hvis folk vil bruge tid på det og har kræfter til det, skal de da have lov til det. Men selve budskabet om, at den gratis rådgivning kan være nok, synes jeg ikke passer. Vi har lige nu 4.700 sager, som vi har sendt i byretten på vegne af passagererne, og det tror jeg ikke, Forbruger Europa vil hjælpe med«.