Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Nam Y. Huh/AP
Foto: Nam Y. Huh/AP

Forsinket? Og i tvivl om, hvad du har ret til? Det kan være svært at gennemskue reglerne og få penge tilbage fra flyselskabet.

940px
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbruger Europa: Undgå klagefirmaer og klag selv

Firmaer som flyforsinkelse.dk kan være en dyr hjælp. Vi hjælper forbrugeren hele vejen, siger selskabet.

940px
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De senere år er flere af de såkaldte klagefirmaer, der hjælper danskere med at få erstatning fra flyselskaberne, dukket op på markedet, og de har god luft under vingerne.

En undersøgelse, som Forbruger Europa har fået foretaget af Megafon, viser, at halvdelen af de adspurgte er villige til at betale 25 procent af deres kompensation til en virksomhed som flyforsinkelse.dk eller airhelp.dk.

TV:

Redaktør på Politiken Rejser,Tina Krongaard, guider dig til dine krav på erstatning i tilfælde af forsinkelse på din flyrejse. Kilde: Politiken.tv / Peter Vintergaard

Men Lars Arent, der er leder af det danske Forbruger Europa-kontor, mener, at man bør tænke sig om to gange og overveje, om man selv kan indgive klagen.

»Gider du ikke selv klage, eller har du forsøgt, og næste skridt nu er at gå til domstolene, kan det klart være relevant. Men med de muligheder, der er for gratis rådgivning hos f.eks. Forbruger Europa, bør man overveje selv at klage, for klagevirksomhederne tager 25-30 procent af kompensationen«.

Krumspring for at undgå at betale

Ved en flyforsinkelse kan man få op til 4.500 kroner i kompensation, og i det tilfælde ville 1.125 kroner gå til firmaet, hvis det tager 25 procent for at håndtere sagen. Dog er det hos flyforsinkelse.dk eks. moms, så i alt skal man trække 1.400 kr. fra sin kompensation. Hos airhelp.dk er moms inklusiv.

Johan Fugmann fra flyforsinkelse.dk påpeger, at det står folk frit for, om de vil klage gennem firmaet eller på egen hånd.

»Hvis folk vil bruge tid på det og har kræfter til det, skal de da have lov til det. Men selve budskabet om, at den gratis rådgivning kan være nok, synes jeg ikke passer. Vi har lige nu 4.700 sager, som vi har sendt i byretten på vegne af passagererne, og det tror jeg ikke, Forbruger Europa vil hjælpe med«.

Johan Fugmann oplever, at mange flyselskaber gør krumspring for at undgå at betale kompensation:

»Hos Ryanair koster det f.eks. et stort beløb at klage. Andre kræver at se boardingpass; en lille lap papir, som mange smider væk. Der er ingen rimelighed i, at man skal beholde det; flyselskabet kan jo tjekke passagerlisten«.

Få hurtigt overblik

Klagefirmaerne fungerer efter stort set samme skabelon. Er du blevet forsinket, eller mener du, at du på anden vis er berettiget til kompensation, indtaster du relevante oplysninger om rejsen på klagefirmaets hjemmeside. Herefter får du besked om, hvorvidt du er berettiget til erstatning. Er du berettiget, tager firmaet sagen; vinder du, skal du betale ca. en fjerdedel af erstatningen i sagsomkostninger til selskabet. Får du ikke erstatning, er hjælpen gratis.

Forbrugerne svarer i undersøgelsen også, at en alliance med et klagefirma virker som den sikreste måde at få deres krav igennem på, og at de ikke ved, hvordan de selv skulle håndtere en klage.

Ifølge Lars Arent kan det dog være uoverskueligt for forbrugeren, hvor meget de i alt skal betale til klagefirmaet, ligesom der kan være dele af flyforsinkelsen, der kan give kompensation, men som klagefirmaet ikke håndterer eller vejleder om. Forbruger Europa har lanceret beregneren flyregler.dk, hvor man kan taste sin forsinkelse og dertilhørende oplysninger ind og herefter få oplyst sine rettigheder.

»Vi vil give forbrugerne et redskab, der hurtigt giver et overblik over, hvad de har ret til ved problemer på en flyrejse. Vi kan se, at det er den type værktøj, de rejsende efterspørger mere end lange forklaringer med en masse forbehold og regelhenvisninger«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Lars Krabbe

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen
    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om den ukendte Kim Larsen.

  • Marie Hald/moment Agency

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: De tykke kvinders frihedskamp
    Fik du hørt: De tykke kvinders frihedskamp

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om tykke kvinders frihedskamp.

  • Maud Lervik

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Nattesøvn er det nye statussymbol
    Fik du hørt: Nattesøvn er det nye statussymbol

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om vores nattesøvn.

Forsiden