Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tabt. 12 Primera Air-passagerer fik i dag medhold i en sag om manglende kompensation for forsinkelse.
Foto: Jens Dresling

Tabt. 12 Primera Air-passagerer fik i dag medhold i en sag om manglende kompensation for forsinkelse.

Regler og rettigheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Firmaer der hjælper flypassagerer: Højesteretsdom betyder ingenting

Flyselskaber vil stadig forsøge at undgå at give kompensation ved forsinkelser, mener klagefirmaer.

Regler og rettigheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Selv om Højesteret i dag afgjorde en sag om kompensation ved flyforsinkelse til fordel for forbrugerne, så ændrer det reelt ikke noget.

Det siger Gustav Frederik Thybo, der er medstifter og direktør i Flyhjælp, et firma, der hjælper flypassagerer med at indhente kompensation fra flyselskaber.

»Kernen i problemet er, at flyselskaberne ikke vil betale kompensation til forbrugerne, og det ændrer den her sag ikke på«, lyder det fra Gustav Frederik Thybo, der dog kalder dommen »glædelig for alle flypassagerer«.

Omdrejningspunktet for dagens afgørelse er en flyvning i sommeren 2013, hvor problemer med den ene vinge på et Primera Air-fly betød, at et fly fra Billund til Kreta i Grækenland blev forsinket i 10 timer. Højesteret behandlede desuden en anden lignende sag, der også faldt ud til passagerernes fordel.

Det er selskabet flyforsinkelse.dk, et selskab på linje med Flyhjælp, der har anlagt sagen på vegne af passagererne. Generelt kan flyforsinkelse udløse op til 4.500 kroner i kompensation per flypassager. Et beløb, der ofte er højere end prisen på flybilletten. Det har flere flyselskaber påpeget som urimeligt. Det kan altså være en overordentlig bekostelig affære for et flyselskab at udbetale kompensation til alle passagerer på et forsinket fly.

Regler er uklare

Derfor mener Christian Nielsen, der er chefadvokat for et tredje klagefirma, Airhelp.dk, at dagens afgørelse formentlig vil have betydning for de lignende sager, der har afventet dommen i Højesteretsdom - mellem 1.300 og 2.000 sager - men på længere sigt vil det ikke ændre noget.

»Det kan ikke betale sig for flyselskaberne at samarbejde med deres kunder. De vil, når du modtager et krav fra passagererne, give en eller anden juridisk begrundelse for forsinkelsen, og det vil få de fleste til at give op, og så sparer flyselskabet en masse penge på den måde«, siger Christian Nielsen fra Airhelp.dk.

Både Airhelp.dk og Flyhjælp har indgået aftaler om at modtage vejr- og lufthavnsdata, for at kunne eftertjekke vejrforhold. Det er nemlig et andet argument for forsinkelse, som nogle flyselskaber bruger. For ved forsinkelser som skyldes en vejr-situation, er flyselskaberne ikke forpligtede til at betale kompensation.

Men det helt afgørende problem er ifølge både Airhelp.dk og Flyhjælp, at reglerne for at inddrive kompensation er utilstrækkelige.

Hvis forsinkelsen opstår i en anden lufthavn end en dansk, for eksempel i Rom, skal man, klage til den italienske pendant til Trafikstyrelsen, hvis flyselskabet ikke vil hjælpe. Men, siger Gustav Frederik Thybo fra Flyhjælp, hjemmesiden, man skal klage igennem står kun på italiensk, og det er ifølge hans erfaringer sjældent, at man får et svar.

»Derfor ville en løsning være, at man som dansk flypassager altid skulle klage til et dansk organ«, mener Gustav Frederik Thybo.

Ingen undskyldning

Men spørgsmålet er, om det løser problemet.

For ifølge Christian Nielsen, er problemet, at selv om Trafikstyrelsen afgør, at en flypassager får medhold i sin klage over et flyselskab, så er afgørelsen ikke bindende.

»Flyselskabet bør altså rette sig efter afgørelsen, men hvis det ikke gør det, er næste skrift for forbrugeren at gå i retten«.

Også Forbruger Europa er glad for dagens afgørelse, som leder Lars Arent kalder for klokkeklar.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Nu er der ingen undskyldning for ikke at kompensere passagererne i forbindelse med en forsinkelse«.

Lars Arent er enig med klagefirmaerne i, at selv om reglerne ved forsinkelse altid har været klare, har det alligevel virket som om, at det har været legitimt fra flyselskabernes side at skabe forvirring på området.

»Jeg håber og tror, at flyselskaberne opgiver at bruge tekniske fejl som en undskyldning nu«.

Forbruger Europa forventer, at dommen i dag vil få positiv betydning for de mange danskere, der venter på at få behandlet deres sager om kompensation ved aflyste eller forsinkede fly på grund af tekniske fejl ved flyet.

Politiken har forsøgt at få en kommentar fra Primera Air til afgørelsen, men det har ikke været muligt.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Anne Louise Leth, Sune Højrup Bencke eller Rejser, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden