Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

HISTORISK. To af bygningerne fra Carlsberg-bryggeriet i Valby skal omdannes til hotel. Det er Maltmagasinet (t.v.) og Lagerkælder 3. Den sidste får bar og restaurant på toppen. Illustration. Brøchner

Storby og kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nyt hotel: For 10 år siden tænkte ingen på at åbne et luksushotel i Valby

Men det har Carlsberg Byen ændret på. Hotelkæde vil satse på området.

Storby og kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For 10 år siden var der næppe nogen, der havde lyst til at bygge et stilfuldt boutiquehotel i Valby i København. Administrerende direktør Karim Nielsen i Brøchner-hotelkæden ville i hvert fald ikke have gjort det.

»Nej, den var jeg ikke hoppet på dengang«.

Men det er noget andet nu. Nu arbejder Brøchner-kæden nemlig med det, de betegner som et luksusboutiquehotel i international klasse i Carlsberg Byen, der ligger på grænsen mellem Vesterbro og Valby i København. I forvejen har Brøchner hotellerne SP34, Astoria og Avenue i København.

Når Brøchner-kæden nu tør etablere sig her, er det fordi området har udviklet sig kolossalt de seneste år.

»Det har i høj grad været udviklingen af Kødbyen, der har tiltrukket mange til området. Da Carlsberg for nogle år siden besluttede sig for at sælge ud af sit område, var vi straks interesserede. Allerede for tre år siden kunne vi se mulighederne i området«, siger Karim Nielsen.

Der er tre kilometer fra Carlsberg Byen til Tivoli, som er en vigtig oplevelse for mange turister i København. Det ser Karim Nielsen ikke som det store problem:

»I dag er det vigtigt for mange turister at finde det fede lokalområde, hvor man lejer en cykel og kører rundt. Derfor er det ikke et problem, at der er tre kilometer ind til Københavns centrum. Vore gæster kan også være folk, der allerede har været på besøg i København og som nu vil opleve et andet område end centrum«.

Område med ekspansion

Det nye hotel kommer til at ligge i et område af København, hvor der ekspanderes på mange områder:

»Der bliver opført 3.000 lejligheder i Carlsberg Byen, og der skal skabes 10.000 arbejdspladser. Vi føler, at et hotel her vil sidde lige i skabet. De lokale beboere kan bruge vores bar og restaurant. Hvis de får familie på besøg, og der ikke er plads til dem i deres lejligheder, kan de bo på hotellet, og virksomhederne kan have brug for at indkvartere deres gæster«.

Hotelkæden laver ikke om på det ydre af de to bygninger, der skal bruges til hotelprojektet. Det er Maltmagasinet og Lagerkælder 3. Den sidste har guldskiver for vinduerne, og de bliver bevaret. Inde i bygningen har der været siloer og andre installationer til ølbrygning.

»Vi vil bevare som meget som muligt af det indre og lægge det ind i designet af hotellet. På taget laver vi en rooftop bar og restaurant med udsigt over hele København«, siger Karim Nielsen.

Mødested for de lokale

For nylig beskrev Politiken planerne om at ombygge Centralpostbygningen ved Hovedbanegården til hotel. Her er det Choice Nordic-hotelkæden, der står bag. Her er ambitionen, at hotellet også skal være et mødested for københavnerne.

Er det også jeres ambition med hotellet i Carlsberg Byen?

»Ja, det har det altid været, når vi indretter hoteller. Vi bygger ikke kun hoteller for turister, vi vil også skabe fede steder, hvor folk kan komme og spise eller få en drink«, siger Karim Nielsen fra Brøchner-kæden.

Det kommende hotel i Carlsberg Byen er i kategori 4+ – det samme som et andet af kædens hoteller, SP34 i Sankt Peders Stræde. Et par pristjek på SP34 i foråret viser priser fra 1.300 til 3.200 kroner for et dobbeltværelse.

Turistorganisationen Wonderful Copenhagen noterer med interesse, at det nye hotel er på vej:

»Der er en øget interesse for at investere i hoteller i hovedstaden, og det viser, der er vækst i markedet. Samtidig ser vi, at både nye og gamle spillere bevæge sig ind i nye produkter som f.eks. hostels, budget-designhoteller og lignende«, siger Jonas Wilstrup, kongreschef hos Wonderful Copenhagen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden