Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Legende. Anne Linnet er selvfølgelig også repræsenteret på listen med 'Barndommens gade'.
Foto: MARIA FONFARA (arkiv)

Legende. Anne Linnet er selvfølgelig også repræsenteret på listen med 'Barndommens gade'.

Spil dansk
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Greatest Hits: Her er kunstnernes yndlingsomkvæd fra den danske sangskat

25. oktober hyldes dansk musik til Spil Dansk Dagen. Vi har spurgt en række kunstnere om deres yndlingsomkvæd.

Spil dansk
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Orgi-E, rapper Dodos & the Dodos’ ’Sømand af verden’, 1988: Men jeg ved, at skibet bærer mit navn. Og jeg ved, dit hjerte glemmer mig aldrig. Selv når du er langt fra min havn, venter jeg på dig her.»Jeg hørte sangen første gang som barn hjemme i mine forældres stue. Dengang syntes jeg, at omkvædet var sørgeligt, men det fik mig også til at tænke på skibe og havne som dem fra Tintin-tegneserierne. I år hørte jeg så nummeret live på Skanderborg Festival sammen med min kæreste. Hendes far var sømand og måtte tit sejle væk, så for hende var sangen en påmindelse om, at han ville komme hjem igen. Det viser, at det her er en tekst, som kan rumme mange personlige historier«.

Ane Trolle, sangerinde

Fra Kai Norman Andersen, Dan Folke og Børge og Arvid Müllers ’Glemmer du’, sunget af Liva Weel, 1932:
Glemmer du, så husker jeg det ord for ord. Alting brast, men det gør heller ikke spor. Minderne har jeg da lov at ha’, dem kan du aldrig, nej aldrig ta’.

»For noget tid siden tog jeg en alkoholfri periode, så når de andre blev for fulde ude i byen, tog jeg altid hjem og holdt en god gammeldags fest med mig selv, mens jeg hørte gamle danske sange. Og Weels sang kom altid på. På trods af den vemodige tone besidder sangen et nærvær og en beroligende optimisme. Det er en god godnatsang for hjertesorger. Når man stopper noget, slutter det ikke helt. Jeg sang den også selv til Bodilprisfesten i Imperial, og jeg kan huske, jeg sad og øvede den i et telt i Afrika. Og jeg tudede vist lidt imens«.

Jimmy Attack, sanger i Thee Attacks

Fra Johnny Deluxe feat. Anna Nordells ‘Drømmer jeg’, 2004: For jeg kan aldrig glemme dig – åh nej, åh nej Når jeg er vågen drømmer jeg – om dig, om dig Drømmer du om mig?

»Den sommer, sangen kom ud, var jeg taget i sommerhus med min gode ven. Vi var teenagere, og vi kunne rigtig køre hinanden op dengang, så vi gik rundt der ved Vesterhavet og ledte efter søde danske sommerpiger, vi kunne forelske os i. Og det var virkelig, som om den her sang blev soundtracket til vores smålumre sommerhusprojekt. Vi fandt vist også en del søde piger. Men det var, som om de ikke rigtig fandt os«.

Caroline Henderson, sangerinde

Fra C.V. Jørgensens ’Florafobi’, 1994: Herrens Mark ligner en ørken, et studie i sult og nød (…) Ingenting at skrive hjem om, ud over Herrens florafobi

»C.V. Jørgensens tekster var for mig håndtaget ind til det danske sprog. Da jeg i sin tid skulle lære dansk, hjalp de mig med at opfatte poesien og letheden i sproget. De her underfundige ord har en skøn simpelhed over sig, på trods af at de rummer et komplekst indhold, der virkelig skaber billeder. Faktisk indspillede C.V. Jørgensen albummet ’Sjælland’, som ’Florafobi’ stammer fra, i samme studie, som jeg var ved at indspille min debutplade i. Så mens vi stod og miksede, smuglyttede jeg tit gennem væggen. Og ud fra de brudstykker, jeg hørte, vidste jeg bare, at det ville blive en fantastisk plade«.

Keld Heick, sanger og sangskriver

Fra Bjarne Hoyer og Ida Froms ’To lys på et bord’, sunget af Otto Brandenburg 1960: To lys på et bord, tre forløsende ord fire glas fyldt med ungdommens mod. Fem slags smil til dessert, seks små kys, tre til hver blev betalt med vort hjerteblod.

»Jeg var 14 år, da Otto Brandenburg optrådte med sangen til Dansk Melodi Grand Prix i 1960, og den fik min drøm om en dag at vinde grandprixet til at spire. Den har alle de elementer, der udgør en formidabel kærlighedssang. Og det med at bruge tallene til at skrue op for intensiteten fungerer fantastisk godt. Jeg var, som alle andre dengang, meget betaget af Brandenburg, og da jeg hørte sangen, troede jeg, at den ville vinde. Men den fik slet ingen point. Det begriber jeg stadig ikke. Heldigvis blev den efterfølgende et kæmpe hit«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Mads Koch, sanger i Kiss Kiss Kiss

Fra Anne Linnets ’Barndommens gade’, 1986. Efter digtet af Tove Ditlevsen.: Jeg er din barndomsgade jeg er dit væsens rod

»Omkvædet giver på smuk vis en universel beskrivelse af de ting, der udgør et menneske. Hvad man er opstået af, og hvad man er udstyret med. Og så er sangen åben for, at man kan stoppe den med sine egne historier og på den måde reflektere over sin egen størrelse. Jeg kommer i hvert fald automatisk tilbage til mit barndomshjem uden for Mørke og spekulerer over, hvad jeg har med derfra, når jeg lytter til de her ord«.


Fra Gasolins ’Det bedste til mig og mine venner’, 1977: Og Floridor, ja, og Cellestin, de siger hva’ ska’ du ha’ min dreng, jeg si’r det bedste til mig og mine venner, ja ja ja.

»Jeg hørte sangen første gang som ung dreng til en fest hos skolekammerat, og jeg forsvandt helt ind i melodien og teksten. Når jeg hører omkvædet i dag, ryger jeg tilbage til den aften. Jeg kan næsten fornemme, hvordan der lugtede, hvilket tøj jeg havde på, hvem jeg var forelsket i, og hvad jeg havde dårlig samvittighed over. Og det er det, en god sang kan gøre ved en. Teksten har noget romantisk male-bonding over sig, og det var det, jeg faldt pladask for den gang. Og det gør jeg sgu stadig den dag i dag«.

Emma Acs, Sangerinde i Emma Acs and the Inbred Family

Fra Spids Nøgenhats ’Det psykedeliske tapet’, 2007: Har du set mit psykedeliske tapet? Jeg lover dig, det er det smukkeste, du nogensinde har set

»Da jeg hørte denne sang første gang, gik jeg i 9. klasse. Min folkeskoleven og jeg lå bare på gulvet og tog det hele ind sammen. For mig beskriver omkvædet et sted eller en tilstand, hvor noget er så smukt, at man bare må dele det med alle andre. Selv om det vist nok egentlig handler om nogle visuals på en væg under et syretrip, så forestiller mig faktisk en hvid væg, hvor det psykedeliske tapet udgøres af alle de billeder og stemninger, som strømmer igennem mig selv«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Annisette Koppel, sanger i The Savage Rose

Fra The Savage Roses ’ Fløjten bag muren’, 1982: Med fløjten bag muren, når muren falder, skal vi ses igen, alle steder vil vi mødes, alle steder ingen ejer »Omkvædet handler om frihed, om at vi alle skal nå hinanden. Jeg skrev faktisk sangen om en mystisk fløjtespiller på Vesterbro, som jeg ikke kunne finde, da han var gemt bag en brandmur. Siden har vi spillet den over hele verden. I en palæstinensisk flygtningelejr, på et børnehjem i Sydlibanon, i Herstedvester Fængsel og senest i Sandholmlejren. Og alle steder har folk faktisk sunget med. Sproget har nemlig ingen barriere. Hvis man mærker efter, kan man mærke følelserne. Uanset om sangen er på dansk, japansk eller engelsk.«


Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden