Facebooks forhold til nyhedsstof var udgangspunktet for den storm af negativ omtale, virksomheden lige nu befinder sig i. Netop nyhedsstoffet på Facebook er dog også motivationen for en række initiativer, hvor tech-giganten vil løfte det generelle niveau for journalistik i flere lande. Et af disse foregår i Storbritannien, hvor Facebook nu vil støtte lokaljournalistikken med 375 mio. kroner.
’Community News Project’ er navnet på det nye initiativ, hvor 80 journalister skal uddannes og ansættes som journalister med fokus på det lokale nyhedsstof. Journalisterne skal dog ikke ansættes hos Facebook, men hos de allerede eksisterende, lokale nyhedsmedier. Projektet er sat til at vare to år.
Reach PLC er en af de nyhedsorganisationer, der er sprunget med på vognen. Virksomheden er en af Storbritanniens største avisudgivere og står bl.a. bag avisen Daily Mirror, samt flere end 240 lokale og regionale aviser. Publikumschef Karyn Fleeting fra Reach siger, at initiativet er »et logisk skridt i udviklingen«, eftersom lokalaviserne allerede arbejder tæt sammen med Facebook:
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her