0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Facebook vil hjælpe de lokale aviser

Tech-giganten vil bruge over 375 mio. kroner på at øge mængden af lokalt nyhedsstof i Storbritannien.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
AP Photo/Noah Berger
Foto: AP Photo/Noah Berger

Facebook vil nu forsøge at løfte den britiske lokaljournalistik med et stort pengebeløb. Men kritikere er nervøse for, at lokalaviserne bliver afhængige af den sociale mediegigant.

Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Facebooks forhold til nyhedsstof var udgangspunktet for den storm af negativ omtale, virksomheden lige nu befinder sig i. Netop nyhedsstoffet på Facebook er dog også motivationen for en række initiativer, hvor tech-giganten vil løfte det generelle niveau for journalistik i flere lande. Et af disse foregår i Storbritannien, hvor Facebook nu vil støtte lokaljournalistikken med 375 mio. kroner.

’Community News Project’ er navnet på det nye initiativ, hvor 80 journalister skal uddannes og ansættes som journalister med fokus på det lokale nyhedsstof. Journalisterne skal dog ikke ansættes hos Facebook, men hos de allerede eksisterende, lokale nyhedsmedier. Projektet er sat til at vare to år.

Reach PLC er en af de nyhedsorganisationer, der er sprunget med på vognen. Virksomheden er en af Storbritanniens største avisudgivere og står bl.a. bag avisen Daily Mirror, samt flere end 240 lokale og regionale aviser. Publikumschef Karyn Fleeting fra Reach siger, at initiativet er »et logisk skridt i udviklingen«, eftersom lokalaviserne allerede arbejder tæt sammen med Facebook:

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce