0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sådan får spillene børn til at købe: »Nogle gange vil jeg gerne stoppe med at spille. Men så bliver jeg ved alligevel«

12-årige Felix spiller ’Fortnite’, mens en psykolog følger med på skærmen og aflurer, hvilke psykologiske knapper der trykkes på.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn/Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn/Jacob Ehrbahn
Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Felix Moestrup nærmest svæver gennem landskabet. Han forcerer bakker, snor sig gennem slugter i rasende fart, svømmer over en flod, kravler op på bredden og bliver dræbt. Igen.

Den 12-årige dreng har ellers brugt to timer om dagen gennem tre år på at øve sig, men når internettet er så langsomt som her i det hus, som familien midlertidigt bebor, er det umuligt at forsvare sig. Reaktionstiden bliver fatale millisekunder for langsom. Felix slår frustreret ud med armene.

»Det går meget bedre hjemme i vores eget hus«, forsikrer han.

For os er det imidlertid ikke så interessant, hvordan Felix klarer sig i ’Fortnite’, hans foretrukne game og rammen om meget af hans sociale aktivitet. Vi besøger Felix og hans far i Virum, fordi Ingeniørforeningen IDA sammen med DataEtchics sætter fokus på, hvordan spilfirmaerne høster data om deres kunder og især børn under 13 år.

Børnene burde ifølge EU’s regler nyde en særlig beskyttelse af deres personlige data. Men det sker ikke i praksis, konkluderer rapporten ’Onlinespil gambler med børns data’, der udkommer lørdag.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter