0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Henrik Føhns: Dine løbeture og din puls kan være blevet solgt i en 14 milliarder kroners handel

Med et smartur på håndleddet pumper du værdien af amerikanske techselskaber, hver gang du løber en tur.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Dado Ruvic/Ritzau Scanpix
Foto: Dado Ruvic/Ritzau Scanpix

Fitbit er blevet solgt til Googles moderselskab, Alphabet, og dermed får techgiganten adgang til 28 millioner Fitbit-brugeres trænings- og sundhedsdata.

Viden og Tech analyser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Viden og Tech analyser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Måske bruger du et Fitbit-armbåndsur, når du løber en tur i skoven for at måle distance, skridt, puls og antal forbrændte kalorier. Måske gemmer uret også din cykeltur til arbejdet. Og måske sover du også med uret på for at holde øje med hvilepuls og søvnmønster. Hvis du gør det, holder du sikkert også øje med din statistik i din Fitbit-app på din smartphone. Her har Fitbits algoritmer nemlig skabt et perfekt overblik over dine sundhedsdata, der ligger på Fitbits servere sammen med trænings- og sundhedsdata fra 28 millioner andre Fitbit-brugere.

Hvis du bruger Fitbit, har du også modtaget en e-mail fra direktør og stifter James Park, der fortæller, at Googles moderselskab, Alphabet, i sidste uge købte Fitbit for 14 milliarder kroner. Han forsikrer, at dine data er sikre og ikke vil blive kommercielt udnyttet til skade for Fitbits brugere. Humlen her er, at dine løbeture og din puls er Fitbits egentlige markedsværdi på over 2 milliarder dollars. Uden data, intet salg. Du er med andre ord produktet, som er blevet solgt. Og nu overtaler James Park dig til at blive i folden.

Ifølge det amerikanske tidsskrift Stat har Google forsikret, at man ikke vil tillade målrettede annoncer på Google baseret på kundernes Fitbit-data, og Google vil heller ikke forhindre Fitbit-brugere i at kontrollere deres egne oplysninger. Google vil respektere de forhold, som Fitbit har forpligtet sig på tidligere, og Fitbit vil blive omfattet af Googles privatlivspolitik.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce