Måske bruger du et Fitbit-armbåndsur, når du løber en tur i skoven for at måle distance, skridt, puls og antal forbrændte kalorier. Måske gemmer uret også din cykeltur til arbejdet. Og måske sover du også med uret på for at holde øje med hvilepuls og søvnmønster. Hvis du gør det, holder du sikkert også øje med din statistik i din Fitbit-app på din smartphone. Her har Fitbits algoritmer nemlig skabt et perfekt overblik over dine sundhedsdata, der ligger på Fitbits servere sammen med trænings- og sundhedsdata fra 28 millioner andre Fitbit-brugere.
Hvis du bruger Fitbit, har du også modtaget en e-mail fra direktør og stifter James Park, der fortæller, at Googles moderselskab, Alphabet, i sidste uge købte Fitbit for 14 milliarder kroner. Han forsikrer, at dine data er sikre og ikke vil blive kommercielt udnyttet til skade for Fitbits brugere. Humlen her er, at dine løbeture og din puls er Fitbits egentlige markedsværdi på over 2 milliarder dollars. Uden data, intet salg. Du er med andre ord produktet, som er blevet solgt. Og nu overtaler James Park dig til at blive i folden.
Ifølge det amerikanske tidsskrift Stat har Google forsikret, at man ikke vil tillade målrettede annoncer på Google baseret på kundernes Fitbit-data, og Google vil heller ikke forhindre Fitbit-brugere i at kontrollere deres egne oplysninger. Google vil respektere de forhold, som Fitbit har forpligtet sig på tidligere, og Fitbit vil blive omfattet af Googles privatlivspolitik.
Fitbits egen privatlivspolitik beder om eksplicit samtykke til behandling af sundhedsdata og giver kunderne mulighed for at fravælge deling af mest personlige oplysninger. Men Fitbit sælger også »ikkepersonlige oplysninger, der er aggregeret og anonymiseret, så de ikke med rimelighed kan bruges til at identificere en person« til partnerne, der ifølge firmaet arbejder inden for områder som kundesupport, informationsteknologi, betalinger, salg, marketing, dataanalyse, forskning og undersøgelser. Alt sammen i henhold til Fitbits privatlivspolitik, som man godkender, når man bruger deres produkter på ganske samme vis som med andre databetalingstjenester.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her