0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mikkel Flyverbom: Det er urimeligt, at vi selv skal have styr på vores data

Techgiganterne har gjort digital ansvarlighed til folks eget problem. Det er håbløst for brugerne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann
Viden og Tech analyser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Viden og Tech analyser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Vil du have cookies på din computer? Siger du ’ja tak’ til denne lange juratekst for at få en ny app, og må den få adgang til alt på din telefon? Hvem skal se dine opslag på Facebook og Instagram? Dukker der forkerte oplysninger om dig op i søgninger, som du gerne vil have fjernet? Vil du have, at Google Maps skal huske, hvor du har været i seks måneder, i atten måneder eller for altid? Skal dine venner have besked, hver gang du cykler eller har lagt telefonen fra dig?

Fælles for alle de spørgsmål er, at de giver dig – som individ – ansvaret for dit digitale liv. Det lyder umiddelbart fint og rimeligt, for hvem vil ikke gerne selv have kontrol over sit eget liv? Men det er både ufint og urimeligt, for de færreste forstår konsekvenserne af de valg, og det er ikke reel kontrol. Det gælder både børn, unge og voksne, at vi har svært ved at overskue, hvad vores digitale spor kan bruges til senere, og det er uigennemskueligt, at sociale medier er designet, så de skaber de bedste muligheder for at tjene penge på reklamer. Samtidig fjerner det fokus fra virksomheders og myndigheders ansvar for de digitale miljøer, vi lever i.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere