0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Problemet er, at de vilde fortællinger om gigantiske hjernevaskemaskiner skaber frygt og handlingslammelse

Kan sociale medier få os til hvad som helst? Digital manipulation er et nyt hemmeligt våben i politik.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Chip Somodevilla/Ritzau Scanpix
Foto: Chip Somodevilla/Ritzau Scanpix
Viden og Tech analyser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Viden og Tech analyser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En af vor tids store tech-historier handler om digital manipulation som det nye, hemmelige våben i politik. I den fortælling vandt Trump præsidentvalget, og Brexit blev stemt igennem, fordi datadrevne virksomheder som Cambridge Analytica havde fået fat i tusindvis af datapunkter om hver enkelt vælger og kunne målrette politiske budskaber direkte. Som den tidligere ansatte og whistleblower Christopher Wiley forklarede The Observer, så brugte Cambridge Analytica data fra Facebook til at »bygge modeller, som udnyttede, hvad vi vidste om folk, så vi kunne tale til deres indre dæmoner«.

Lige nu skaber det kommende amerikanske præsidentvalg nye bekymringer om at »intime data om 80 millioner kristne kan afspore valg i USA«, som denne avis skrev i sidste uge. Men spørgsmålet er, om databaser og digitale redskaber virkelig kan give direkte adgang til folks hjerner og impulser.

Der er ingen tvivl om, at sociale medier skaber helt nye muligheder for at påvirke vores adfærd. Google og Facebook høster data, fordi de kan give mere nuancerede indsigter end demografiske oplysninger som alder, indkomst og uddannelse. Ved at inkludere såkaldte psykografiske indsigter om folks personlighedstræk og holdninger kan man finde frem til grupper, der tænker ens og har samme behov, og målrette reklamer mere præcist. Det lyder jo både besnærende og skræmmende.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce