0

Dansk forsker skriver Amerikas historie om med flint og fækalier

Med fundet af blandt andet gamle lorte i en hule i USA kunne et dansk-amerikansk ledet forskerhold revidere teorien om Amerikas ur-indvandring.

Paul Bauman
Foto: Paul Bauman

Jagten. Der graves i Paisley Caves. Forskerne brugte fire år på at analysere fundene. Eske Willerslev og Dennis Jenkins er henholdsvis nummer to og tre fra venstre. Foto: Paul Bauman

FOR ABONNENTER
FOR ABONNENTER

Da topvidenskabstidsskriftet Science i går hævede embargoen og globaldistribuerede en undersøgelse, der viser, at ur-indvandringen til Amerika foregik i flere bølger og ikke, som den ’klassiske’ teori siger, mere eller mindre i ét hug, gibbede det i den danske dna-professor Eske Willerslev.

Nu er det nu, konstaterede han tilfreds, mens tankerne i samme øjeblik drev agterud:

»Tilbage til de sidste fire års mange timer i laboratoriet, til de besværlige procedurer, vi måtte anvende for at klemme mikroskopiske dna-rester ud af 14.000 år gamle indtørrede og nærmest forstenede menneskelorte – og alle de hånlige og hadske e-mail, vi fik«.

Eske Willerslev vidste selvfølgelig godt, hvad der stod i Science-artiklen – han havde jo selv skrevet den sammen med en håndfuld af sine medarbejdere fra Grundforskningscenter for Geogenetik ved Københavns Universitet og kolleger fra USA, Portugal og Storbritannien.

Få Politiken leveret alle julehelligdagene

Få Politiken leveret hver søndag i en måned + alle julehelligdagene. Du får 8 aviser for 99 kr.

Kom i gang med det samme