0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Filosofi-professor skal lede nyt forskningscenter betalt af Carlsbergfondet

Vincent Hendricks skal forske i bobler, social påvirkning og markedsmekanismer.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JOACHIM ADRIAN
Foto: JOACHIM ADRIAN

Atypisk. Den 44-årige danskamerikanske professor i filosofi Vincent Hendricks skal lede det nye Center for Information og Vidensbobler, der bliver finansieret af Carlsbergfondet med 14,4 mio. kr.

Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Boblestudier er måske ikke noget, man vil forbinde med en akademisk institution, men ikke desto mindre har Carlsbergfondet valgt at støtte Vincent Hendricks, der er professor i filosofi, med 14,4 millioner kroner, så han kan etablere et nyt Center for Information og Boblestudier.

Men hvordan kan man forske i bobler? Det spørgsmål har Vincent Hendricks måttet svare på adskillige gange.

For sæbebobler kender vi jo alle til, og bobler inden for den finansielle verden er også ganske udbredt. Men som hovedpersonen selv fortæller, er det altså ikke kun aktier og obligationer, der kan overophedes. En boble kan nemlig være mange ting, hvis man skal tro Vincent Hendricks. Det kan være meninger på nettet, social anerkendelse, eller hvorfor folk bliver kendt for at være kendt. Simplificeret kan det egentlig oversættes til forskning i, hvordan social påvirkning og markedsmekanismer kan få os til at blive kollektivt irrationelle eller rationelle.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts