Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Forurening. Cyklisterne bliver ikke ramt af mere forurening, selv om trafikken er rykket tættere på cykelstien, siger Miljøstyrelsen.
Foto: FINN FRANDSEN (arkiv)

Forurening. Cyklisterne bliver ikke ramt af mere forurening, selv om trafikken er rykket tættere på cykelstien, siger Miljøstyrelsen.

Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Miljøstyrelsen: Trafikken er kommet for tæt på måleren

Luftmåleren giver i dag et falsk billede af, at forureningen er større, end den er, mener Miljøstyrelsen.

Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Københavns Kommune beskylder Miljøstyrelsen for at »snyde på vægtskålen« ved at flytte en målestation ved H.C. Andersens Boulevard tre meter væk fra vejen. Derfor modsætter kommunen sig nu styrelsens ønske.

Men i Miljøstyrelsen afviser funktionsleder Carsten Møberg Larsen beskyldningen. For flytningen skyldes, at en busbane er blevet fjernet, og den almene trafiks bilos derfor er kommet tættere på måleren.

NYHED

Carsten Møberg Larsen, de partier i Københavns Kommune, der vil afvise flytningen af målestationen, siger, at det er at snyde på vægtskålen at flytte en måler, fordi det så ligner, at vi lever op til EU’s grænseværdier, uden at vi reelt gør det. Hvad siger du til den kritik?

»Det er bare ikke rigtigt, for problemet er jo opstået ved, at Københavns Kommune har ændret i vejbanerne, så de er kommet tættere på målestationen, og det, vi gør, er så at lave om på den uhensigtsmæssighed, der er i forhold til måleserierne - det falske billede af, at der er et større forureningsproblem, end der er. At du ændrer på vejbanerne og flytter dem tættere på målestationen eller flytter målestationen længere væk fra vejbanerne igen, ændrer ikke på den forurening, som man udsættes for ved at opholde sig ved, bo ved eller færdes på H.C. Andersens Boulevard«, siger Carsten Møberg Larsen.

Det er jo ikke helt rigtigt, for når busbanen netop er blevet flyttet, så trafikken er kommet tættere på cykelstien og tættere på målestationen, bliver man jo udsat for højere luftforurening, end man gjorde før, hvor der lå en busbane imellem vejen og cykelstien.

FUSK?

»Det er så lidt, at det nærmest ingen betydning har. Det vi snakker om her er årsmiddelværdien. Det vil sige, hvad det er for et niveau, man befinder sig på over et år. Det er den, der er steget som følge af flytningen af vejbanen. Vi har en anden grænseværdi, som er timemiddelværdien, hvor man inden for en time skal holde sig under et vist niveau. Den værdi har vi aldrig nogensinde haft nogen overskridelse på, hverken med den tidligere afstand til vejbanen eller med den nuværende afstand til vejbanen. Og timemiddelværdien er alt andet lige det mere korrekte udtryk for, hvad man udsættes for, i og med at man sjældent opholder sig på H.C. Andersens Boulevard over en time ad gangen. Så vi mener ikke, der er nogen sundhedsbekymring omkring, at vejbanen er blevet rykket tættere på cyklisterne«.

Cyklisterne bliver ikke udsat for mere forurening

Du siger, at målestationen netop står ved H.C. Andersens Boulevard, fordi det er det mest forurenede sted i København. Når den alligevel skal måle det værste sted i København, så er det vel lige ved H.C. Andersens Boulevard og ikke tre meter derfra?

»Det kan man sige. Men der er ikke nogen lovkrav i luftkvalitetsdirektivet for, hvor en målestation præcist skal stå. Det, der er interessant for os, er at se, hvad det er for et forureningsniveau, vi generelt udsættes for. Og H.C. Andersens Boulevards strækning er der, hvor der er mest trafik i København. Hvor tæt på vejbanen, måleren så står, er mere en måleteknisk relativitet. Der er ikke noget must, der siger, at den skal stå en halv meter eller tre meter fra vejbanen«, siger Carsten Møberg Larsen og tilføjer:

»Det, du udsættes for, når du kører på cykel, i bil, går på fortovet eller for den sags skyld bor op ad strækningen, er ikke forværret på grund af flytningen af vejen, for når du kommer længere væk fra selve vejbanen, fortyndes koncentrationen meget hurtigt«.

MINISTER

Så selv om vejbanen er kommet 2,5 meter tættere på cykelstien, bliver cyklisterne ikke udsat for mere forurening?

»Nej. Det gør de reelt ikke«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden