FORSKNING. Kimen kan være lagt til, at danske forskere med tiden kan forebygge astma og andre sygedomme som børnegigt og kronisk tarmbetændelse.
Foto: Lasse Kofod

Kejsersnit kan være skyld i, at børn får astma

Sammensætningen af tarmbakterierne hos naturligt fødte og børn født ved kejsersnit er forskellige og kan forklare, hvorfor nogle børn har større risiko for at få astma.

Antallet af børn, der hoster og hiver efter vejret, fordi de har astma, er steget markant de senere år.

Nu har danske forskere fundet et bud på en af de ting, der kan være med til at forklare stigningen, nemlig kejsersnit.

Forskerne har med udgangspunkt i 700 børn, der er blevet fulgt over seks år, undersøgt, om sammensætningen af bakterier i tarmen hos nyfødte børn født ved kejsersnit er anderledes end hos børn, der er født naturligt, hvilket den er. De børn, der er født ved kejsesnit har 20 procent øget risiko for at udvikle astma og andre såkaldte immunologiske sygdomme som børnegigt.

LÆS ARTIKEL:

Forskerne startede først med at prøve at forstå stigningen i antallet af børn, der har astma. I dag sidder der tre børn i hver klasse, der har astma.

Fordobling af kejsersnit

»Vi nåede frem til, at det måtte være noget i miljøet, fordi vores gener ikke har ændret sig over tid. Vi borede i kejsersnit, som der er sket en fordobling af på 20 år, og så, at man bliver udsat for et andet bakteriemiljø, når man fødes ved kejsersnit«, siger Hans Bisgaard, der er professor i børnesygdomme ved Københavns Universitet og overlæge ved Dansk BørneAstma Center, Gentofte Hospital.

Han er også en af forskerne bag det danske studie, der er blevet publiceret i Journal of Allergy and Clinical Immunologi, som er det førende videnskabelige tidsskrift indenfor immunologi og allergi.

Immunsystemet skal modnes af bakterier

De børn, der blev født ved akut kejsersnit, hvor fødslen altså var gået i gang, har ifølge studiet en øget risiko for at udvikle astma. Men især de børn, der kom til verden ved planlagt kejsersnit, har en endnu større risiko, fortæller Hans Bisgaard.

»Når kejsersnittet var planlagt på stue 3 klokken 14, skete det under meget sterile omstændigheder med en afsprittet mor og en afsprittet stue. Og det bestyrkede forskernes mistanke. Under en normal fødsel er der afføring og et værre svineri, men det er noget godt svineri med sunde bakterier. Når man tages ud ved kejsersnit, møder man under sterile omstændigheder hospitalsbakterier, og barnet får derved ikke de gode bakterier med sig fra fødselskanalen, der kan modne immunsystemet«, forklarer Hans Bisgaard, der samtidig påpeger, at forskerne ikke har fundet et decideret bevis - men nærmere indicier for - at tarmbakterier ved kejsersnit kan føre til astma.

:

Kvinder bør oplyses om risici

Giver jeres fund anledning til at fraråde kvinder at få kejsesnit i de tilfælde, hvor de får et planlagt, fordi de ikke har lyst til at føde naturligt?

»Der er sket en fordobling i kejsersnit i 20 år, og det er svært for mig at forstå. Men risikoen for de kroniske sygdomme er markant højere, og den oplysning bør kvinderne jo have«.

Hvad kan vi bruge jeres fund til?

»Vi skal samle en håndfuld millioner kroner sammen, og når vi har det, laver vi et forsøg, hvor vi giver en gruppe nyfødte den gode profil af bakterier og sammenligner med en kontrolgruppe. Jeg tror på hypotesen. Forudsat vi finder pengene, kan vi lave forsøgt på 5-6 år, og så har vi endnu en måde at forebygge astma på«.