0

Fysikere puster nyt liv i en halvdød kat

Danske forskere har taget et stort skridt til at løse en af verdens største kvantemekaniske gåder. Det genopliver et over 80 år gammelt tankeeksperiment om, hvorvidt en kat i en lukket metalboks kan være død og levende på samme tid.

DREYER METTE/Politiken-Tegning
Foto: DREYER METTE/Politiken-Tegning

Kvantekat. Den østrigske fysiker og nobelpristager Erwin Schrödinger blev verdensberømt, da han lavede tankeeksperimentet ´Schrödingers kat' hvor han forsøgte at udstille det absurde i Niels Bohrs kvanteteorier. Nu forsøger danske fysikere at udføre eksperimentet. Dog ikke med katte men med trampoliner på størrelse med et hår.

FOR ABONNENTER
FOR ABONNENTER

I nat drømte jeg, at jeg var en elektron. En af livets mindste byggesten, der adlyder de mystiske regler, der hersker i den mikroskopiske kvanteverden.

Det var en syret oplevelse, for jeg kunne være to steder på samme tid. Mens jeg om eftermiddagen sad på Rådhuspladsen i København og skrev en artikel om den ældgamle grønlandshaj, spiste jeg også morgenmad på Meyers nyslåede Michelin-restaurant Agern på Manhattan i New York. Islandsk skyr med pære og mysli. Et stykke rugbrød med avocado. Friskpresset appelsinjuice. Og en rygende varm kop kaffe.

Jeg tror, drømmen kom til mig, fordi jeg dagen før havde haft en svimlende snak med professor Ulrik Lund Andersen fra DTU Fysik, som i dag offentliggør et eksperiment i tidsskriftet Nature Communications, der på sigt kan gøre det muligt at teste, om ting, man kan se med det blotte øje, kan være i to forskellige tilstande på samme tid.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu