Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Torbjørn Sindballe, tidligere triatlet i verdensklasse, er en af mange sportsfolk, der bruger dybe åndedræt til afspænding og mental træning. Foto er fra et tidligere besøg hos jernmanden.
Arkivfoto: Mathias Christensen

Torbjørn Sindballe, tidligere triatlet i verdensklasse, er en af mange sportsfolk, der bruger dybe åndedræt til afspænding og mental træning. Foto er fra et tidligere besøg hos jernmanden.

Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forskere efter forsøg med usædvanligt afslappede mus: Derfor virker dybe åndedræt beroligende

Når vi trækker vejret helt ned i maven, kan vi berolige os selv. En professor på Stanford har fundet ud af hvorfor. Og resultatet giver håb for folk med angst og kan måske forhindre vuggedød.

Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De fleste har mærket intuitivt, at dybe åndedræt virker stabiliserende på en sindsstemning. Det bliver brugt i forbindelse med behandling af stress eller angst, og det er en væsentlig del af repertoiret inden for yoga, mindfulness og meditation. Omvendt begynder folk i panik ofte af trække vejret kort og hektisk.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden