0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Få dage efter massakren begyndte et obskurt marketingfirma at hyre netkrigere til at åbne en ny front

Hemmelige påvirkningskampagner er blevet et yndet redskab for ledere i lande som Kina og Rusland, men også i Sudan, hvor manipulering af de sociale medier mere end supplerer den voldelige taktik på gaden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ebrahim Hamid/Ritzau Scanpix
Foto: Ebrahim Hamid/Ritzau Scanpix

Demonstrationerne fortsætter mod styret i Sudan. Billedet er fra en demonstration i nærheden af præsidentpaladsen i hovedstaden, Khartoum, i sidste uge.

Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Viden og tech
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Nogle dage efter at sudanske soldater i juni havde begået en massakre på aktivister, der demonstrerede for demokrati i Khartoum i Sudan, begyndte et obskurt marketingsfirma i Kairo at ansætte internetkrigere til at åbne en ny front: en hemmelig operation, der gik ud på at hylde Sudans militær på de sociale medier.

Det egyptiske firma, som drives af en tidligere officer og selverklæret ekspert i ’krigsførelse på nettet’, betalte sine nye ansatte 1.200 kroner om måneden for at skrive militærvenlige indlæg på falske konti på Facebook, Twitter, Instagram og Telegram. Instruktører forsynede dem med relevante søgeord og debatemner.