Tegning: Philip Ytournel (arkiv)

Tegning: Philip Ytournel (arkiv)

Debatindlæg

Skoleelev: Det er for nemt at sige nej til HPV-vaccinen

Sundhedsstyrelsen har et ansvar for en gang for alle at informere skoleelever om, hvor alvorlig HPV-virussen er, og hvorfor vaccinen er så vigtig.

Debatindlæg

HPV-vaccinen blev indført af en grund. Men det bliver glemt og gemt bag store debatter, med upålidelige kilder og curlingforældre.

Jeg tror ikke, der er særlig mange teenagepiger, der tænker over, hvor alvorlig HPV-virussen er.

Jeg har gjort, hvad alle teenagepiger burde gøre - ladet mig vaccinere.

Det er for nemt at sige nej til vaccinen, og det er der alt for mange, der udnytter. Der er brug for en, `en gang for alle` afklaring i denne store forvirring om, hvorvidt de mystiske symptomer har noget med vaccinen at gøre.

Jeg har personligt selv kun hørt dårligt om vaccinen, men når jeg så tænker på mine kilder, så er det enten andre teenagepiger eller facebook-opslag fra sure personer, som sikkert også selv har dårlige upålidelige kilder.

Men hvis lægerne så endelig sender svar ud på undersøgelser på de sociale medier, rammer det ikke de unge, for vi følger ikke lige Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi på Facebook.

Det kan godt være, at jeg bare er en dum 16-årig, men jeg kan altså se, at der skal gøres noget nu, og det håber jeg også, der er andre, der kan se.

Men hvad skal der så gøres?

Det har jeg ikke helt svaret på, men det er heller ikke mig, der skal have det. Det er derimod organisationer som Røde kors og Sundhedsstyrelsen. De bærer et ansvar, og har måske muligheden for at rette op - nok ikke på det hele - men jeg tror de har en mulighed for at gøre en forskel med de rigtige kampagner.

Jeg mener ikke, at der er nogen sammenhæng mellem de mystisk syge piger og vaccinen, og jeg har gjort, hvad alle teenagepiger burde gøre - ladet mig vaccinere.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

De er ikke de sejeste skatere i verden. Til gengæld er deres sammenhold unikt

Normalt er det drengene, der skater. Men det er 'don't give a fox-crew' ligeglade med, og sammen har de skabt et unikt fællesskab. Politiken har mødt tolv seje kvinder til en snak om skate, sammenhold og søsterskab.

Annonce