Annonce
Signatur 30. jun. 2010 KL. 08.06

For 25 øre politisk mod

Til august stiger afgifterne på alkoholsodavand med så latterlig lavt et beløb, at det er uden effekt, skriver Anette Claudi.

Fra august vil de alkoholelskende unge mærke regeringens handlekraft, når det gælder sundhedsfremmende initiativer.

Som led i regeringens sundhedspakke stiger de populære ciderdrikke og alkoholsodavand som Somersby og Bacardi Breezer med 8 øre for en dåse eller en flaske.

Den 1. august pålægges nemlig en tillægsafgift på 25 øre pr. liter på den type alkohol, som nærmest smager som læskedrikke.

Den danske ungdom har sat alt for mange europæiske rekorder i at være de unge, der drikker mest og oftest bliver beruset. Det er den drukførsteplads, som regeringen gerne vil af med.

Som skatteminister Troels Lund Poulsen skriver i sin pressemeddelelse, da Folkesundhedspakken blev vedtaget i maj:

»Sundhedspakken bidrager til målsætningen i ’Danmark 2020’ om, at Danmark skal være blandt de 10 lande i verden, hvor man lever længst. Det sker ved at gøre tobak og alkohol dyrere«.

Skatteministeren leger med sin retorik nærmest sundhedsminister:

»Med sundhedspakken gør vi det dyrere at ryge, og vi forhøjer prisen på alkoholsodavand og cider. Det har været vigtigt for mig, at især unge i mindre omfang vil begynde at ryge og drikke«, udtaler den sundhedselskende minister.

Latterlig lille prisstigning
Skål for den gode hensigt! Og lad os endelig skåle i alkoholsodavand – det har vi vist fortsat råd til ...

Ministeren og regeringen har forstået forebyggelseseksperternes pointe om, at pris betyder rigtig meget, hvis man vil regulere unges forbrug af alkohol.

Skål for den gode hensigt! Og lad os endelig skåle i alkoholsodavand – det har vi vist fortsat råd til ...

Prisstigninger er faktisk det mest effektive værktøj, når dårlige vaner skal ændres – især blandt unge. Men det er, som om politikernes mod svigtede halvvejs.

For hvordan pokker kan den sundhedsglade skatteminister og hans regeringskolleger tro, at en afgift på 8 øre skulle kunne forskrække én eneste ung, der har lyst til alkohol forklædt som sodavand.

De unge ved ikke engang, hvad 8 øre er. Officielt hedder stigningen 25 øre pr. liter alkoholsodavand, men heller ikke en 25 øre eksisterer længere som fysisk mønt. Så latterlig lille er beløbet.

Min søn på 14 år – som ikke er nået til breezer- eller cider-alderen endnu – deler reklamer ud for den lokale ejendomsmægler. Han får 1 krone og 50 øre for hver gang, han lægger en folder i en villas postkasse.

Så bare ét villabesøg ekstra, og han ville kunne finansiere prisstigningen på seks liter alkoholsodavand. Det siger en del om, hvor minibitte afgiften er.

Jeg forsøgte mig med et andet reality-tjek hjemme på matriklen. Jeg fortalte min ældste søn på snart 17 år – der er i Breezer-alderen – at politikerne vil lægge en ekstra afgift på alkoholsodavand, for at de unge skulle købe færre af dem – og så bad jeg ham gætte, hvor stor afgiften mon ville være?

Hans bud var 50 gange større end den vedtagne stigning. Da jeg så fortalte ham om de 25 øre pr. liter, var han total forbløffet.

»Det hjælper da ingenting. Det er da helt åndssvagt«.

Hul skåltale
Den sundhedsmæssige effekt af den afgiftsstigning prellede helt af på ham.

Men hvorfor rakte det politiske mod kun til 25 øre?

Måske var det med sundheden en falsk skåltale? Og i virkeligheden et udslag af politisk købmandstankegang, hvor der skal hentes flere penge hjem til skattekassen? 100 millioner i provenu er forventningen.

Og hvis indtjening er motivet, så skal prisstigningen naturligvis være så lille, at salget ikke går ned.

Hvis målet vitterlig er flere penge i kassen, er det en noget defensiv købmandsstrategi bare at lægge sølle 8 øre oven i en dåse Somersby med pæresmag. Ikke én eneste ung ville have opdaget det, hvis prisstigningen var gjort 10 gange så stor.

Det er ærgerligt, at det bare forblev en hul skåltale om sundhed, og at de unge fortsat vil bælle millioner af liter cider og alkoholsodavand. Sidste år blev der såmænd solgt 10 millioner liter cider i Danmark – en stigning på 138 procent på et år.

Det er i hvert fald helt sikkert, at der ikke er meget adfærdsregulering for den 25 øre.

Annonce
Annonce

DEBAT – Mere plads til debat og indlæg

Læs Politiken hver LØRDAG BESTIL I DAG

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter, og brug klagefunktionen, hvis du støder på bandeord, krænkelser eller personangreb.

Læs reglerne for kommentarer LUK OG SKRIV KOMMENTAR
Annoncer
24. maj. KL. 00.01
Krise. OECD forudser at Danmark vil få den fjerdesvageste vækst blandt de vestlige lande i de kommende år på blot 1,4 procent. - Foto: THOMAS BORBERG (arkiv)

Det store midterparti lever i en boble

Danske politikere kæmper den sidste krig - modsat resten af verden.

23. maj. KL. 10.38
Kritik. »Jeg har fem venner eller sådan noget. Jeg behøver ikke Facebook for at være i kontakt med dem«, siger Knud Romer. - Foto: ASTRID DALUM (arkiv)

Knud Romer: Facebook er en kræftsvulst på internettet

Drop Facebook omgående, lyder opfordringen fra forfatter.

24. maj. KL. 10.25

Det er ikke synd for mig

Hvis det ikke var for den anonyme sæd, havde jeg måske ikke været her i dag.

24. maj. KL. 15.31
Debat. Det er ikke tilstrækkeligt at pege fingre i aftenens DM-semifinale i disciplinen Debat. Pointerne skal også serveres levende og troværdigt. - Foto: JENS DRESLING

Unge debattører dyster på skarpe holdninger

I aften afvikles første semifinale i DM i Debat.

23. maj. KL. 00.01
Pension. ATP og arbejdsmarkedspensionerne investeres i dag overordnet set efter ét styrende princip: rå kapitalisme. - Foto: Thomas Borberg

Pensionsmilliarder viser vej ud af krisen

Hvorfor investerer vi ikke danske lønmodtageres pension i ... danske lønmodtagere?

22. maj. KL. 13.02

Ekstra Bladets sexkøbsannoncer bør forbydes ved lov

Ekstra Bladet bliver statspolitisk blåstemplet ved at modtage 10 mio. kr. årligt i...

22. maj. KL. 08.45
Anklage. Børnerådets formand Lisbeth Zornig Andersen er blevet angrebet for at blande sine personlige interesser ind i sit arbejde, da hun medvirkede i en tv-dokumentar om sin egen ulykkelige barndom. - Foto: EHRBAHN JACOB

Pinligt angreb mod Zornig

Overgreb mod børn bør ikke anskues som 'en meget privat sag', men som et højaktuelt samfundsproblem.

21. maj. KL. 10.34
Togtiggeri. På en almindelig dag er det nu mere reglen end undtagelsen, at folk på S-togene mellem Nørreport og Sydhavnen bliver afbrudt af tiggere, skriver debattør. - Foto: Jens Dresling (arkiv)

Tiggerne i S-togene provokerer mig

Tiggeriet er forulempende og provokerende for de rejsende.

19. maj. KL. 18.55
Ignorance. Kollektivet har svært ved at gennemskue markedsmekanismerne, og derfor handler vi på baggrund af dårlige eller forkerte informationer, forklarer Vincent Hendricks. - Foto: ADRIAN JOACHIM

Kollektivt fjolleri hjalp finanskrisen på vej

Krisen er vores fælles ansvar, ikke bare grådige finansfolks og uansvarlige bankers.

Annoncer
Annoncer

Dagens tegning

24. maj. KL. 00.01 Synes ikke godt om længere

Det sker
Vulkansind. Pedellen Hannes er iskold udenpå og geyservarm indeni i Rúnar Rúnarssons spillefilmsdebut 'Volcano'. - Foto: fra filmen
24. maj. KL. 17.52

Debutant fremstiller to gamle mennesker usædvanlig modigt

ibyen anbefaler

restaurant & cafe

Seneste Dagens tegning