Fuld digital adgang for 149 kr./md. i op til 6 måneder.

Debatindlæg afJo Teilmann

Studerende

Kvindefodbold bliver ofte mødt med modstand, men lad os droppe fordommene og sammenligninger med herrefodbold. Lad os sætte pris på deres forskellige kvaliteter og nyde festen, fællesskabet … og fadøllene.

Kvindelandsholdet sikrer VM-plads – men hvor er begejstringen i Danmark?

Lyt til artiklen

For nylig konkluderede en af værterne på P1 Morgen, at VM-feberen med fest og fejringer nok først »kommer (til Danmark) i 2030, hvis vi kvalificerer os til den tid«. Med ’vi’ mente værten herrelandsholdet i fodbold. Men hallo! Kvindelandsholdet skulle altså spille den afgørende kvalifikationskamp til VM i 2027 samme dag, som indslaget på P1 Morgen blev sendt.

Jeg ønsker ikke at kritisere den enkelte vært, som faktisk rettede sig selv senere i programmet og bragte et fint indlæg om kampen (måske, måske ikke foranlediget af en sms, jeg sendte ind … ). Men værtens udsagn vidner om en bredere tendens, hvor omtale af ’landsholdet’ altid er omtale af herrelandsholdet, og kvindelandsholdet sjældent nyder samme opmærksomhed. Det gælder i medierne, men det gælder også blandt danskerne mere generelt. I min optik er det ærgerligt, for kvinderne er enormt dygtige. Bemærk, at de vandt kampen stort og dermed har sikret sig en plads til VM næste sommer.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her