Publikum rappede med som var det deres selvbiografi.

Publikum rappede med som var det deres selvbiografi.

Musik

Stemningen kogte, men moshpitten var venlig til herlig J Hus-koncert

Den 21-årige rapper J Hus fra Østlondon har gambianske rødder og fik fyret godt og grundigt op under publikum med både afrikansk pop og skarpladt hiphop.

Musik

Jeg møver mig op på forreste række sammen med fotografen, og her står pigerne. Piger med hijab, vestafrikanske piger med boxbraids, kort kruset hår og fyldige brasilianske blowouts, somaliske piger, arabiske piger og pæredanske piger med joints gemt i kasketten, drenge fra Somalia, afrikanske og danske og blandede drenge med cornrows, afroer og nyklippede fade-frisurer. Opvarmnings-dj’en spiller tidens hotteste hiphop-hits.

Pigerne skråler ekstra højt med på Cardi B’s hit ’Bodak Yellow’, som er den første hiphop-single, af en kvindelig rapper, der er gået nummer 1 på Billboards hitliste, siden Lauryn Hill toppede for snart tyve år siden.

Aftenens hovedperson er J Hus, som i virkeligheden hedder Momodou Jallow, og han er ikke alene en generationsstemme, han er et generationsspejl. For de unge i alderen 14-25 år, der er mødt op i Pumpehuset denne mandag, kommer i alle farver. Der er lige mange piger og drenge, og de vokser op med musik, der rummer den multikultur, der smelter sammen i Europa. DR bør overveje at ansætte en rapper som mangfoldighedskonsulent.

Aftenens hovedperson er J Hus, som i virkeligheden hedder Momodou Jallow, og han er ikke alene en generationsstemme, han er et generationsspejl

Denne aften fungerer dj-set-opvarmningen, det gælder så bare om at bevare trykkogerenergien for J Hus. Han går heldigvis på scenen umiddelbart efter opvarmnings-dj-settet. Han lægger dog lidt stille ud med nummeret ’Common Sense’, som er titelnummeret fra hans anmelderroste debutalbum, der udkom i foråret. Politikens musikredaktør Simon Lund skrev i sin femhjertede anmeldelse af albummet:

»Han spytter grime-rim med asfalt mellem tænderne om sit liv i London«. Teksterne kredser om det liv, J Hus lever i London på godt og ondt. Der er broderskab og lokalpatriotisme, men i 2015 blev han stukket ned, så der er også skudsalver og oppustede skudsikre alfahanhymner.

J Hus lægger ganske afslappet ud som en ladies’ man. Han henvender sig først til pigerne, som skriger af ham, som man ellers oftest skriger af Justin Bieber og sjældent af rappere.

»All my stylish ladies in da house«, råber han, og de svarer og rapper med på nummeret ’Like Your Style’. Hvor han rapper »So you text her, get no answers/I don’t text her, that’s extra/ Had her skippin’ lecture«.

De piger,jeg står ved siden af, rapper med på alle J Hus’ sange. Men selv om han er en smooth operator, særligt på sovekammer-hiphop-nummeret ’Closed Doors’, og der ikke er den hærværk- og hostesaft-stemning, man så ofte oplever til hiphopkoncerter, så bygger han langsomt stemningen op, så den bliver mere og mere festlig og antændt, dog uden man får blå mærker af det.

»Don’t think I’m shy ’cause I’m quiet/ I’m just plottin’, I’m plottin’/ I got dem where I want dem/ Still on tings if you’re wondering«. Rapper han på ’Plottin’ og bryder ud i dans. J Hus virker så tilnærmelig, når han står på scenen. I løbet af koncerten klæder han sig mere og mere af. Han kommer tættere på publikum, som for alvor liver op under nummeret ’Fisherman’ og på ’Spirit’, ’Friendly’, ’Bouff Daddy’ og især på det poppede gennembrudshit ’Lean and bop’.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jeg møder Soundvenues hiphoppodcast-guru Kristian Karl fra podcasten ’Soundvenue Standart’, som fortæller mig, at J Hus lavede sit hit ’Lean and Bob’, fordi hans mor gerne ville have, han lavede et dansevenligt nummer, som den 8-årige lillebror kunne danse til. Og J Hus inviterer os ind i den dagligstue i London, hvor han danser med vennerne og sin lillebror. Han nærmer sig publikum og ender med at hoppe ned til den menneskemængde, som danser moshpit, en fælles hvirvelvinddans, hvor man hopper ind i hinanden. Det sker ikke så tit, at rapperne selv deltager i kaosdansen.

Og J Hus inviterer os ind i den dagligstue i London, hvor han danser med vennerne og sin lillebror

J Hus og hans rappende venner laver små koreografier, og deres kemi smitter af på stemningen.

J Hus’ koncert blev således et herligt venskabeligt rum at blive inviteret ind i. Særligt under sangen ’Did You See’ og ’Friendly’. Moshpitten var ikke vild og voldsom, han kom tilmed til at afbryde dem, når de virkeligt gik amok, men han formåede at bringe publikum sammen om beats og rim, og det er en kunst at male den form for euforisk fokus frem en sen mandag aften i en kold lille hovedstad i Skandinavien.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce