Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Udgivelser. Linda Maria Koldau har været flittig med publikationerne, skriver ph.d.-studerende.
Foto: DAGØ JAN

Udgivelser. Linda Maria Koldau har været flittig med publikationerne, skriver ph.d.-studerende.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flittig professor udstiller svag ledelse

Linda Maria Koldaus arbejdsiver kan være årsagen til tvist, mener studerende.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I den ulykkelige sag om Linda Maria Koldau er en genkommende kritik fra både Aarhus Universitets ledelse og tilsyneladende alle hendes kolleger, at Koldau skader samarbejdsklimaet og ’den faglige diskussion’.

Fagleder Pia Rasmussen, en af Koldaus hovedkritikere, fremhævede således, at Koldau havde brug for at få »slebet nogle kanter af« og blive bedre til at »opdage synergier«.

Men hvis man kigger på hhv. Koldaus og Rasmussens publikationslister, kan man hurtigt få en anden oplagt forklaring på, hvorfor samarbejdet går trægt:

I 2007 publicerede Koldau tre internationale tidsskriftsartikler, en bog på 200 sider om Smetanas symfoniske hjemlandsdigte samt tre kapitler til internationale antologier. I betragtning af at Koldaus forskningsemner omhandler alt lige fra middelalderlig kirkemusik over u-båds-filmmusik til musikvidenskabens erhvervsmæssige relevans, forekommer betegnelsen af Koldaus forskning som ’traditionel’ eller ’forældet’ også højst besynderlig.

LEDER

I hele 2007 bestod Rasmussens totale forskningsbidrag derimod af, at hun oprettede en MySpace-side, hvor man kan uploade musik. En anden af Rasmussens nylige publikationer om ’Wiki og læringsstier’ består ganske enkelt i et kvarters videoforedrag (et podcast) om, hvordan en hjemmeside til elektronisk undervisning er opbygget og kan bruges.

Man behøver ikke at have læst i mange uger for at indse, at dette naturligvis intet har med hverken musikvidenskab eller i det hele taget akademisk niveau at skaffe, og en forskningsbaseret undervisnings niveau på dette grundlag må nødvendigvis også blive derefter.

Formodentlig er kerneproblemet i konflikten ganske enkelt, at det er meget svært at skabe nogen fornuftige ’synergier’ eller meningsfuld faglig interaktion mellem seriøs musikforskning i international kvalitet på den ene side og MySpace-sider og podcasts om ’entrepreneurship’ på den anden.

Den forhenværende dekan headhuntede en trane til at danse med vrangvillige hjemlige spurve, og en svag ledelse i Aarhus har i misforstået, kortsigtet angst for deres ’brand’ valgt at kanøfle tranen i stedet for at forholde sig til det åbenlyse kvalitetsproblem, den påpeger.

Og det bliver på langt sigt et betydeligt større problem for Koldaus kolleger og dansk humaniora end for Koldau selv.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden