Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 LARS KRABBE (arkiv)
Foto: LARS KRABBE (arkiv)

Stenalderkost. Thomas Rode (billedet) er den helt store fortaler for kosttypen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg bliver provokeret af alt det kød og sovs

Jeg savner en mere nuanceret debat om stenalderkost.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Stenalderkosten er på alles læber, og hvis vi bare stopper med at spise kulhydrater og begynder på crossfit, så ser vi inden længe ud som Thomas Rode.

Kosttypen har været meget omtalt ikke mindst i Politiken, som for nylig bragte stenalderopskriften på bøf bearnaise, som efter sigende var meget populær blandt mænd.

Nu kunne de spise kød og sovs, så meget de havde lyst til. Som kok og studerende på fødevarevidenskab bliver jeg provokeret af den ofte enkle og ensidige promovering af stenalderkosten. Jeg ser følgende problematikker:

Hvilken effekt har det på kroppen, når man indtager så store mængder animalsk protein og fedt gennem længere tid – ikke mindst hvis dette indtag ikke ledsages af grundige overvejelser om varieret kost og et meget alsidigt valg af grøntsager og fedtkilder?

I hvilken grad kan vi forsvare at spise så store mængder animalsk protein den miljømæssige konsekvens taget i betragtning? Det er langt mere belastende for vores klode at producere kød end f.eks. kartofler.

Det er langt mere belastende for vores klode at producere kød end f.eks. kartofler

Et argument for stenalderkosten er, at man dengang ikke led af livsstilssygdomme som kræft og hjerte-kar-sygdomme. Men hvordan levede man ellers i stenalderen? Hvor meget bevægede man sig, og hvor gammel blev man?

Hvad sker der blandt alle dem, som sandsynligvis vil opleve, at hverdagen melder sig, når det indledende vægttab har indfundet sig og kulhydraterne finder vej tilbage på middagsbordet og til familiefesterne?

Jeg mindes som tidligere kokkeelev at have hørt historier om, hvordan man hver fredag på Restaurant Kong Hans Kælder fik serveret hvid pasta med pølser og ketchup. Det syntes køkkenchef Thomas Rode dengang var passende som personalemad.

Det virker på mig, som om man har bevæget sig fra den ene grøft til den anden. Men der er stor forskel på kroppens reaktion på kulhydrater – alt efter om menuen står på hvid pasta og rundstykker, eller om der indtages grove havregryn og rugbrød.

Jeg savner en mere nuanceret debat. En kamp for de gode råvarer og styrkelsen af danskernes kulinariske evner behøver ikke nødvendigvis at udelukke kulhydrater.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden