0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Buchard: Den unge far er et kastreret handyr

»Der går to kastrerede hankønsvæsener,« tænker Uffe Buchard om fædre med barnevogn.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når modeeksperten, den kreative direktør Uffe Buchard går en tur med sine hunde, støder han jævnligt ind i unge fædre på mandetur.

I den ene hånd har de hver sin barnevogn, i den anden en caffelatte to go. ’Der går to kastrerede hankønsvæsener’, tænker han. Og faktisk bliver han lidt bange for mændenes fremtid.

Hvad er der galt med mænd, der kan lide børn og varm mælk?

»Ikke noget, de minder mig bare frygtelig meget om kvinder. Uanset hvor mange unger jeg fik, så ville man aldrig få mig til at skubbe en barnevogn i offentligheden sammen med en anden totalt feminiseret han. Mænd skal heller ikke tage et halvt års barselsorlov. Så kan de efter min mening lige så godt få cuttet kønsorganerne med det samme. I de første måneder hører kontakten med barnet helt naturligt mest kvinderne til«.

Det er vel en del af ligestillingen, at manden også tager sig af børnene?

»Jo, og jeg siger selvfølgelig ikke, at mænd ikke skal have kontakt med deres børn. Men et barn har ikke nødvendigvis brug for to mødre. Da jeg blev passet af mænd som lille, fik jeg lov til at gå amok på legepladsen. Men når jeg var der med kvinder, så måtte jeg jo nærmest bare stå ovre i et legehus og glo. Der er stor forskel på mænds og kvinders omsorg, og mænd skal holde fast i deres vildskab og i deres fandenivoldskhed. Det er det, de skal indprente i deres børn«.

Kræver det en kvinde, før en mand bliver slatten?

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden