Sundhedspersonale står i svært dilemma

smerter. »Det er et personligt nederlag hver gang, jeg ikke kan få lov til at behandle udokumenterede migranter«, siger en læge, som dagens skribenter har talt med. Nu er en sundhedsklinik for illegale indvandrere på vej. Arkivfoto: Martin Slottemo Lyngstad
smerter. »Det er et personligt nederlag hver gang, jeg ikke kan få lov til at behandle udokumenterede migranter«, siger en læge, som dagens skribenter har talt med. Nu er en sundhedsklinik for illegale indvandrere på vej. Arkivfoto: Martin Slottemo Lyngstad
Lyt til artiklen

Sundhedspersonale på danske hospitaler stilles i en situation, hvor de enten må bryde loven, handle i strid med deres lægeløfte eller give en behandling af begrænset kvalitet, når de møder syge såkaldte ’udokumenterede migranter’. Om dette grundlæggende dilemma og for sundhedspersonalet meget stressende arbejdssituation, udtaler en læge: »Jeg er jo en forbryder, fordi jeg i virkeligheden overtræder nogle menneskerettighedslove, som Danmark har underskrevet i 1949. Det er et personligt nederlag hver eneste gang, jeg ikke kan få lov til at behandle udokumenterede migranter«. Under den nuværende lovgivning i Danmark, har udokumenterede migranter kun ret til akut lægehjælp. I praksis er der ingen myndighed eller retsinstans, udokumenterede migranter kan henvende sig til, når de oplever diskrimination, krænkelse, overfald, udnyttelse eller sygdom. I princippet kan udokumenterede migranter kontakte Udlændingeservice for hjælp.

Men i realiteten indebærer dette en høj risiko for at blive udvist, hvorfor denne mulighed sjældent anvendes af udokumenterede migranter. Det er påvist, at langtidspåvirkninger af en tilværelse, levet i isolation fra det etablerede samfund, medfører en øget dødelighed og sygdom.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her