Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Jørn Villumsen

Tegning: Jørn Villumsen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Antropolog: »Forældrekørekort er trist, moderne, venstreorienteret politik«

Forældrekørekortet puster til forældres usikkerhed, mener Johanne Mygind.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Det er tåbeligt, at staten nu vil give kurser til alle gravide par i at være ’rigtige forældre’ gennem et forældrekørekort. Forældrekørekort? Det er jo et meningsløst ord, og det vil kun sprede usikkerhed hos almindelige forældre og slet ikke hjælpe dem, som virkelig har behov. Kørekortet er udtryk for et uheldigt skred på venstrefløjen«.

Sådan siger skribenten og mor til tre børn, Johanne Mygind, som forleden kritiserede social- og børneminister Annette Vilhelmsens forslag om et forældrekørekort på Facebook.

Jamen er det ikke let for dig som privilegeret, veluddannet kvinde at være kritisk over for et socialt tiltag som forældrekørekortet?

»Langt de fleste forældre ikke har brug for hjælp. Undersøgelser viser tværtimod, at danske børn generelt er både glade og sunde. Men der er sket et skred i vores opfattelse af, om helt almindelige mennesker kan klare den helt almindelige opgave at være forældre. Når man tilbyder kurset til alle, siger man også, at alle forældre potentielt ikke er gode nok«.

Kan du ikke se, at det kan hjælpe nogen?

»Paradokset er jo, at vi stadig ikke præcist ved, hvordan man forhindrer mennesker i at vanrøgte deres børn, eller hvordan vi bryder den negative sociale arv. Et forældrekørekort er nem symbolpolitik på et område, som både er vanskeligt og ressourceskrævende«.

Skal staten ikke hjælpe – når den kan?

»Jo, men altså kan man dumpe ’køreprøven’? Og hvad sker der så? Det er farligt at puste til den usikkerhed, der i forvejen hersker i det moderne forældreskab, hvor alle er vildt optaget af at gøre det hele rigtigt for at give deres barn de optimale betingelser for ’det optimale liv’. Det har staten allerede alt for travlt med«.

Hvordan det?

»Man drukner jo i pjecer med gode råd, når man er gravid og nybagt mor om alt, fra hvor meget vin man som gravid må drikke, til hvornår man skal have sex efter fødslen. Jeg husker for eksempel ’Barnets bog’, som bliver udleveret fra kommunen, hvori der er et afsnit, som hedder ’undgå ruskevold’. Jeg tror ikke, at du vil læse sådan en pjece, sådan lige før du ryster din baby til døde. Hvis man er så desperat, ulykkelig eller aggressiv, at man kan finde på at ruske sin baby, så virker et forældrekørekort nok heller ikke«.

En enlig mor fra socialklasse 5, har hun ikke godt af at vide noget om amning og tandpleje?

Der er sket et skred i vores opfattelse af, om helt almindelige mennesker kan klare den helt almindelige opgave at være forældre

»Der er bestemt en gruppe, som har brug for hjælp. Jeg tror bare ikke, at et kursus i forældreskab vil hjælpe dem. Den slags mødre har brug for flere timer med en sundhedsplejerske, som både lytter til dem og støtter dem. De har brug for, at deres børn går i daginstitutioner, hvor pædagogerne har tid og lyst til at se børnene og hjælpe dem, som har behov«.

»En af de tristeste undersøgelser, som jeg har læst, viser, at pædagogerne godt kan se de udsatte børn, som vil få problemer i fremtiden. De ved bare ikke, hvordan de skal handle på det«.

Holstebro Kommune har lavet forældrekørekort som et pilotprojekt i det sidste halvandet år. Hele 91 procent melder sig til kurserne, det må da være udtryk for et behov?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jamen, skal det være et godt tal? Jeg synes ikke, at det er et sundhedstegn. Det er et udtryk for en dyb usikkerhed. Og en for stor autoritetstro. Helt almindelige forældre har tværtimod brug for at tro på sig selv og at vide, at der er mange måder at være gode forældre på. At 91 procent af forældrene synes, at de har brug for et kursus, er da sørgeligt«.

Erfaringen fra Sverige viser, at sociale problemer kan forebygges med tiltag som forældrekørekortet. Har staten så ikke et ansvar?

»Jo, men vores opfattelse af, hvem der skal hjælpe de udsatte, har forandret sig. Fra at det skal være staten, som skal gå ind med initiativer, som hjælper og støtter de svageste, til at individet skal gå på kursus for at indoptage statens ideer om rigtigt og forkert. Det er en nem måde at sige, ’at nu må folk også lige tage sig sammen’. Man beder forældrene om at tage et kursus i, hvordan man skal gøre. Og så fordømmer man til gengæld de forældre, som alligevel ikke kan finde ud af at gøre det rigtige«.

Du er ikke kendt som en borgerlig skribent. Går du ikke de borgerliges ærinde, når du siger, at staten ikke skal regulere?

»Jeg synes ikke, at ’forældrekørekort’ er venstreorienteret politik. Hvis Anette Vilhelmsen havde sagt: ’SF vil gerne bekæmpe den stigende børnefedme, så derfor vil jeg arbejde for, at alle skoler, børnehaver og vuggestuer serverer et sundt måltid mad, gratis’, så havde det været god venstreorienteret politik med udgangspunkt i fællesskabet. Et forældrekørekort er trist, moderne, venstreorienteret politik«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden