Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Smuthullerne i de europæiske skattesystemer skal lukkes

Vores politiske løfte er enkelt - alle virksomheder skal yde deres del..

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I 2014 lærte verden, at der ikke er whisky i en double Irish, og at en ’hollandsk sandwich’ ikke er spiselig – det er smuthuller i skattesystemerne. Debatten om skatteunddragelse stod højt på dagsordenen. Det har ændret både offentlighedens opfattelse og de politiske holdninger for at bekæmpe skattesvig.

Nogle virksomheder benytter aggressiv skatteplanlægning. Det er muligt på grund af manglende skatteharmonisering i EU og smuthuller i nationale skattesystemer. Virksomhederne får hjælp til det af konsulentvirksomheder – nogle gange endda af nationale skattemyndigheder. Og hvis kun udvalgte virksomheder får fordelene, skader det vores indre marked og alle os borgere. Især i økonomisk svære tider er det endnu vigtigere, at store virksomheder betaler deres del af skatten.

Jean-Claude Juncker gjorde det helt klart over for Europaparlamentet i sine politiske retningslinjer i juli. Det ligger ham særligt på sinde at øge indsatsen for at bekæmpe skatteunddragelse og skattesvig. Vi vil, som EU’s kommissærer for konkurrence og beskatning, bekæmpe urimelig skattekonkurrence og skatteunddragelse.

Siden juni sidste år har kommissionen undersøgt ’skatteafgørelser’ i adskillige EU-lande. Skatteafgørelser er ikke som sådan konkurrenceforvridende. Næsten alle EU-lande bruger det til at give virksomheder retssikkerhed og klarhed over, hvilken skat de skal betale.

Skattekonkurrence er ikke et anliggende, som berører få EU-lande, men et europæisk problem, som kræver europæisk løsning

Problemet opstår, hvis afgørelserne misbruges til fordel for enkeltvirksomheder. Der er forskel på et incitament for alle og særbehandling af visse. Sidstnævnte kan nemt udgøre uberettiget statsstøtte.

De oplysninger, som er blevet offentliggjort gennem det imponerende journalistiske arbejde bag ’Luxleaks’, har kastet mere lys over situationen og vil blive analyseret. Men vi har brug for et fuldstændigt billede af, hvad der foregår.

Ud over egne undersøgelser bad vi derfor i december alle EU-lande om deres praksis for skatteafgørelser, så vi får et bedre billede af omfanget.

I værste fald kan urimelig skattekonkurrence betyde laveste fællesnævner – at landene vil føle sig nødsaget til at hjælpe multinationale selskaber i form af skattelettelser. Taberne er skatteyderne, som betaler regningen, de små virksomheder, som ikke kan konkurrere, og de nationale regeringer, som mister skatteindtægter til opførelse af veje, elnet og skoler. Vinderne er de store virksomheder, som spiller de europæiske lande ud mod hinanden.

Det er ikke et anliggende, som berører få EU-lande, men et europæisk problem, som kræver europæisk løsning. Derfor vil kommissionen fremsætte forslag til ny lovgivning på skatteområdet. I foråret vil vi foreslå automatisk udveksling af oplysninger om grænseoverskridende skatteafgørelser. For skattemyndigheder bør vide, hvilke virksomheder der får en fordelagtig skattebehandling i et andet land. De fleste EU-lande går allerede ind for at udveksle disse informationer. Og vi er sikre på, at vi kan overbevise de lande, som fortsat tvivler.

Kampen mod skatteunddragelse handler ikke om at bekæmpe virksomheder, som skaber beskæftigelse og hjælper Europa med at vokse, men om gennemsigtige og erhvervsvenlige løsninger. Derfor vil kommissionen genoplive sit forslag om et fælles selskabsskattegrundlag

Medlemslandene har givet grønt lys til to forslag, som skal forhindre virksomheder i at misbruge reglerne om beskatning af moder- og datterselskaber, og om automatisk udveksling af oplysninger mellem nationale skattemyndigheder. En direkte reaktion på de nye regler om åbenhed og samarbejde, besluttet af G20-finansministrene.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

På G20-topmødet i november forpligtede verdens ledere sig, på Junckers initiativ, til åbenhed om skatteafgørelser. Vi vil fortsat skubbe på med denne dagsorden – også i OECD, hvor vi arbejder for at modernisere de internationale skatteregler inden årets udgang.

Kampen mod skatteunddragelse handler ikke om at bekæmpe virksomheder, som skaber beskæftigelse og hjælper Europa med at vokse, men om gennemsigtige og erhvervsvenlige løsninger. Derfor vil kommissionen genoplive sit forslag om et fælles selskabsskattegrundlag.

Det vil betyde, at en koncern, som er aktiv i mere end ét EU-land, kun skal være opmærksom på ét sæt regler i forbindelse med skatteangivelsen. Værtslande for gruppens datterselskaber vil så dele skatten mellem sig. Forslaget giver mulighed for udbyttegivende konkurrence om skattesatser, men udrydder samtidig mange nuværende muligheder for aggressiv skatteplanlægning.

Vi har momentum til at gøre EU’s skattekonkurrence mere retfærdig og gennemsigtig. EU-landene skal naturligvis være enige for at kunne træffe en afgørelse. Vores politiske løfte er enkelt: Alle virksomheder skal yde deres del. I 2015 vil vi holde dette løfte.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden